Switchback går varm

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Då kanske det bara är våran ÅF här i boden som tar bort dom så man får köpa det dyrt av han istället:mad:
 

switchback8

Aktiv medlem
22 nov 2007
52
0
1
Men prova kolla stiften iallafall för säkerhetsskull.


Vet inte om det verktyget brukar följa med ens. Både i min 05a RMK och jobbar kompisens SB 04a så var verktygs facket helt tomt när man fick skotern ny.

Man kan även ta en 11mm nyckel och en 4mm insex tror jag det var (ska vara tum storlekar igentligen) Man lossar muttern som sitter på utsidan och gängar ut den så mycket de går och sen drar man in insex skruven det som går då är det bara hänga av remmen. Sen man satt dit en ny rem så justerar man ju hur högt upp man vill ha den i sekundären på just den skruven.

Annars brukar ÅF har såna verktyg som man ska ha om man vill köpa. Är ju tum gänga i hålen så de är inte alltid så lätt att hitta en bult som passar till att göra ett eget verktyg med.

/Mvh Fredrik

Okidoki. Och tack än en gång!
/U
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Att den går varm har väl ändå inget med bestyckningen att göra?
Tänkte du nått innan du skrev?



Det var nån tidigare här som ville veta vad du har för toppvarv.. vill jag med.. tänkte när det är bytt variator kanske toppvarvet är för högt?...
 

magda69

Ny medlem
15 feb 2008
4
0
1
Piteå
Har du koll så att maskinen verkligen kyler , (nog med snö etc etc ) den klipper nämligen tändningen vid för varm gång....
 

switchback8

Aktiv medlem
22 nov 2007
52
0
1
Bytte tillbaka till originalpiporna och då försvann problemet. Fick dock tipset att köra på 98 oktan så ska väl snöra på SLP-pipan igen och testa.

/U
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
När värme lampan "blinkar" och inte lyser med fast sken då är det kancksensorn som säger ifrån så mest troligt går den lite snålt och vill på att spika vid hårdare belastning. Kolla vad du har för huvudmunstycken i gasarna samt om du har rensad luftburk.

Går ju även att kolla stiften som är skrivet tidigare.

På min rmk -05 med slp singel kör jag 450 huvudmunstycken och org. luftburk har aldrig blinkat för mig. Enligt slp:s rekomendations tabell skulle jag bestycka med 500as munstycke men då blev skotern nästan okörbar. Med rensad burk får man nog gå upp nån storlek också.

Men om det är nån som åker med slp singel + rensad burk på 800 motorn får ni ju gärna uppge eran bestyckning här.
Utan luftburksmod men med pipa så skall man köra standardbestyckning enligt SLP's tabell.

Har strippat luftburken och har en flowrite i stället för hatighetsmätare, kör på 490 enligt SLP's rekomendationer för min höjd över havet och den går faktiskt fett. Skall sätta 450's igen eller 470 munstycken när jag väl repat skiten.
Vad är originalbestyckningen på dessa maskiner?

Förresten kör jag 98 oktan. Och variatorkit.
Denna säsong har jag aldrig gett mer än halv gas i princip, den går ändå utav bara helvete som den är nu. Fast nu har den ju skurit så...
 
Last edited:

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
hur stora är hoppen då mellan storlekarna? Finns 460's munstycken? Enligt dem skall man gå upp två storlekar med luftburksmoden och är det hopp om 10 skall jag ju ha 470.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
För mig hade de blivit 460 om ja haft den kvar. Kanske 470 eller 480 med rensad burk. Dock på havsnivå i fjällen gick 450 klockrent med org. burk utan filter i huven (crosshuv)