Switchback går varm

switchback8

Aktiv medlem
22 nov 2007
52
0
1
Hej!

Vill ha lite hjälp, det kanske finns någon tråd redan men då kanske ni kan hänvisa dit.
Så här är det i alla fall: Köpte en Switchback 800 -04 med SLP-pipa i våras (noll snö kvar = ingen egentlig provkörning). Variatorn skall vara viktad för att "passa" i övrigt har jag noll koll på ifall det är bytt munstycken. När man ligger och pumpar på varvtal över 6000 dröjer det inte länge innan "värme-lampan" börjar blinka. Släpper man ner till 6000 varv och gubbkör slutar den. Var börjar jag felsöka och vilka är de rätta specifikationerna på exempelvis munstyckena i förgasarna? Alla tips mottages tacksamt då jag tillhör kategorin "kör gärna", "meckar helst inte".

MVh Urban
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Tjenna..... DU kolla stiften är ju ett hett tips! Är dem ljusa så MÅSTE du bestycka upp...
Färgen på dem skall vara choklad färgade typ..
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Att den går varm har väl ändå inget med bestyckningen att göra?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
När värme lampan "blinkar" och inte lyser med fast sken då är det kancksensorn som säger ifrån så mest troligt går den lite snålt och vill på att spika vid hårdare belastning. Kolla vad du har för huvudmunstycken i gasarna samt om du har rensad luftburk.

Går ju även att kolla stiften som är skrivet tidigare.

På min rmk -05 med slp singel kör jag 450 huvudmunstycken och org. luftburk har aldrig blinkat för mig. Enligt slp:s rekomendations tabell skulle jag bestycka med 500as munstycke men då blev skotern nästan okörbar. Med rensad burk får man nog gå upp nån storlek också.

Men om det är nån som åker med slp singel + rensad burk på 800 motorn får ni ju gärna uppge eran bestyckning här.
 

pl_84

Välkänd medlem
1 jan 2000
242
0
16
Lufta kylsystemet kanske är en bra idé...
Mattspänningen??
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Ang. soppan 95 kontra 98 så borde ju gå att kolla med hjälp av dom 2 olika tändlägen som finns på nyckeln. Första läget har jag för mig är för högre oktan då lysen en lampa i instrumentet "prem only" och det andra för lägre oktan då lyser ingenting. Dock så är detta mest för den amerikanska soppan då lägre oktan räknas från 92 och neråt har ja för mig.

Men prova köra på tändläge 2 och se om det blir nån skillnad alls.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ang. soppan 95 kontra 98 så borde ju gå att kolla med hjälp av dom 2 olika tändlägen som finns på nyckeln. Första läget har jag för mig är för högre oktan då lysen en lampa i instrumentet "prem only" och det andra för lägre oktan då lyser ingenting. Dock så är detta mest för den amerikanska soppan då lägre oktan räknas från 92 och neråt har ja för mig.

Men prova köra på tändläge 2 och se om det blir nån skillnad alls.
Exakt, Prem only är från 92 oktan och uppåt så det borde inte göra skillnad i tändning mellan 95 och 98. Och som redan sagts är en klar fördel med 98 oktan att det kyler bättre än 95.
 

switchback8

Aktiv medlem
22 nov 2007
52
0
1
Härligt med lite feedback :)
Skall mecka lite imorgon och kolla huvudmunstycket. Det verkar vara det mest troliga. Återkommer med lite mer info

Mvh Urban
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
kom på en sak, det spelar ju mindre roll vilket oktan du kör på om inte kompet e förändrat ,regular/87 premium/95 styrboxarna är ju anpassade efter den dåliga soppa som finns i usa/canada ,

men däremot så blir det för varmt om det går magert och då kan ju ett lite högre oktan tal minska risken för knackning men ej förhindra det helt.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
450s Munstycke verkar då vara för litet på min med org. luftburk idag var jag ute å körde en sväng ca -5 grader ute. Efter en fullgas repa i ca 20 sek började DET lampan blinka så de blir att bestycka upp till 460 och testa igen.


Har kört hela vintern utan att de blinkat tidigare men iof. var det här första svängen på havsnivå. Har bara kört i stugan i marsfjällen tidigare i vinter.

Pilot munstycket verkar också vara fel tycker den går fett fortfarande. Har gått från 45 ner till 40 men man kanske måste gå ännu lägre? Vad kör ni andra med?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Okej då får du prova att kolla stiften också. Kör till lampan börjar blinka och då stänger du av maskinen direkt och tar upp stiften å kolar färgen på dem.

Har hört i nåt enstaka fall då själva givaren gått sönder så lampan blinkat lite när den vill själv.
 

switchback8

Aktiv medlem
22 nov 2007
52
0
1
Jag ska testa det. Och att byta upp till 500. Tittar man på SLP:s rek. tabell verkar 500 vara anpassat för mig som bor vid kusten. Uppe i fjällen fungerar 490 utan problem. Kanske därför som förre ägaren inte haft något problem. Vad vet jag. Eller så är det något annat fel, och trasig givare är ett alternativ även om det är sällsynt. Sällsynt inträffar ju faktiskt :)

/Återkommer och berättar hur det går
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Som jag skrev tidigare så kör jag med 450mj och lampan började blinka efter en ca 20sek fullgas i djupsnö nära havsnivå. Så 490 borde inte vara nåt problem. Alla jag pratat med som kört med slp singel på båden 6,7 och 800an har fått gå lägre än slp:s rekomendatons lista. Kollat om din burk är rensad/modifierad då? Luftat kylsystemet ordentligt? Luftningsskruven sitter ju högst upp på termostat huset på toppen.

En till sak. hur mycket varvar den som max nu?
 

switchback8

Aktiv medlem
22 nov 2007
52
0
1
Har precis bytt till 500...så jag ska i alla fall testa lite.
Går den bra då är jag nöjd, hellre att den drar för mycket soppa än för lite och skär :)

Liten fråga....(känner mig som Mr.Okunnig) ...sitter en Teamvariator på och för att byta rem ska man ha ett "L-verktyg". Eller har ni nått annat bra tips? Hittar inte ett enda verktyg på skotern nämligen (tack förre ägaren)

/U
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
40
Boden
Men prova kolla stiften iallafall för säkerhetsskull.


Vet inte om det verktyget brukar följa med ens. Både i min 05a RMK och jobbar kompisens SB 04a så var verktygs facket helt tomt när man fick skotern ny.

Man kan även ta en 11mm nyckel och en 4mm insex tror jag det var (ska vara tum storlekar igentligen) Man lossar muttern som sitter på utsidan och gängar ut den så mycket de går och sen drar man in insex skruven det som går då är det bara hänga av remmen. Sen man satt dit en ny rem så justerar man ju hur högt upp man vill ha den i sekundären på just den skruven.

Annars brukar ÅF har såna verktyg som man ska ha om man vill köpa. Är ju tum gänga i hålen så de är inte alltid så lätt att hitta en bult som passar till att göra ett eget verktyg med.

/Mvh Fredrik