Switchback 600 motorproblem

Switchback_600

Ny medlem
3 apr 2015
4
0
1
LULEÅ
Hej, har en fråga jag hoppas någon har ett svar på.

Lånade ut min skoter till min bror. När han körde den så plötsligt varvar motorn upp för att sedan dö. Kände på startsnöret och variatorn och de var motstånd så drog inte något mer. Nu när den svalnat går det att dra runt variatorn och kolvarna går utan mer motstånd i cylindrarna.
Tittat på båda tändstiften och de är båda två bruna mot rostbrunt hållet så misstänker att den fått för lite bensin. Vad är rimligast, kommer att tänka på antingen att den tjuvdrar luft via insugsgummina, något med förgasarna eller kan det vara bränslepumpen i och med att den verkar gå för snålt på båda cylindrarna.

mvh// Fredrik
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är ju knappast troligt att något har hänt med båda förgasarna eller båda insugningsgummina samtidigt.
Går motorn att starta nu, och går den normalt på tomgång och vid lugn körning?
Kan det tänkas att den har blivit överhettad pga kylproblem?

Man ska inte dra alltför mycket slutsatser av hur tändstiften ser ut, hur mer eller mindre sotiga de är beror mest på under vilka förhållanden motorn gick de sista sekunderna innan den stannade. Brunfärgningen är inte något lika säkert tecken som förr, då bensinen var blyad var det blytillsatsen som orsakade brun färg på tändstiften när de gick med lagom temperatur och motorn fick rätt bränsleblandning, numera är det mest eventuella tillsatta färgämnen i tvåtaktsoljan (eller E85 om man kör på sådant bränsle) som färgar tändstiften.
 

Switchback_600

Ny medlem
3 apr 2015
4
0
1
LULEÅ
Tackar för svaret. Har inte startat den efteråt då jag är lite rädd att det ska förvärra skadan. Någon form av varmnyp verkar den ha gjort men vad det beror på är osäkert än.

var dock hyffsat med lössnö där den gick varm och tidigare när jag tittade på temperaturmätaren så låg den på normala värden.

Mvh// Fredrik