switchback 600 -08

Martino

Välkänd medlem
7 jan 2010
312
0
16
Skellefteå
Polaris dragon switchback 600 -08, någon som har testat den och vet om det är nåt att ha ? om den har gått ca 470mil något som behöver bytas eller är dåligt på den ?:hmmmm2:
 
D

Draken

Det är först och främst en ledmaskin,oavsett matta så går den inte jämföra med en rmk.
Breda fotsteg är skönt,men påverkar snögången otroligt negativt pga att den hänger upp sig direkt.
Är originaldämparna renoverade och hela så är dom ok men inte mer.
Kopplad boggi,vilket är bra när man piskar led men du kan glömma allt vad skidlyft heter både på hårt och löst underlag.
Motorn,utrustningen och körställningen är väl det bästa med den.
Den går att köra på 1.5l/mil men ligger väl runt 2l/mil vid normal körning.
 

Martino

Välkänd medlem
7 jan 2010
312
0
16
Skellefteå
Om man kör hyfsat mycket led men samtidigt kör utanför en del är den nåt att rekommendera isåfall ?
Motorn håller bra ?(vet inte hur jag ska formulera det)...
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
För användningsområdet du anger ovan...är Switchback'en helt optimal :)

Framdämparna med gasfjäder (Ryde Air 2.0) är mest bara skit. De säckar ihop förr eller senare och du får då en skoter utan fjädring dvs en "lowrider" ;) Dämparna måste då in till åf för att trycka i torr kvävgas. Det finns en luftpump att köpa som tillbehör men är inte att rekommendera...att trycka i luft ger bara kondensproblem.

Pruta 5.000 - 10.000 på priset...vilket är vad du får ge för att par vettiga framdämpare med "riktiga" stålfjädrar :)
 
D

Draken

Som sagt,för led är den skotern mycket bra.

Men förvänta dig inte att den går utanför spåret.
Jag har ägt exakt en sån med 44 matta och efter den har jag haft två rmk,och det går inte jämföra dom samma år ens...

Prismässigt borde den ligga någonstans runt 58-60k om den är i normalt skick och originalutrustad,är det bytt en massa prylar kan den väl vara värd nån liten krona till.
 

Martino

Välkänd medlem
7 jan 2010
312
0
16
Skellefteå
Den är i orginalskick och ligger runt 60 ja, men med 32mm mattan känns det lite jobbigt, när man haft 51mm matta fast på en gammal rmk
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Angående att "glömma allt vad skidlyft heter" med kopplad boggie är strunt prat. Det är ju kopplad boggie på min sb och jag får då upp den på rullen. Kan tänka mig att en 600 inte går upp pga motorns kraft, men då är det ju motorn och inte boggien som är avgörande.

Har hyrt en rmk 600 -10 155", den gick förvånansvärt snålt, låg på ca 2 l/mil och då var det ändå mycke puderåkning. Vet inte hur mycke det skiljer motormässigt mellan -08 och -10.
 
D

Draken

Angående att "glömma allt vad skidlyft heter" med kopplad boggie är strunt prat. Det är ju kopplad boggie på min sb och jag får då upp den på rullen. Kan tänka mig att en 600 inte går upp pga motorns kraft, men då är det ju motorn och inte boggien som är avgörande.
Vad du gör med din 800 spelar ju ingen roll i den här tråden eftersom den handlar om 600.

Jag har haft en 600 switchback dragon -08 med 44 matta och den gick inte göra skidlyft med trots att jag inte är lättast i kommun.
Samma motor sitter i rmk och den går att göra skidlyft med,så det är mestadels boggins fel att den inte lyfter skidorna.

Det är ju liksom hela idén med kopplad boggi..
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
eftersom att det är kopplad i båda så har det ju ganska mycke med varandra att göra. Men det du skrev att det inte går att få skidlyft med en kopplad boggie, hur kan det fungera för mig då? 75 kg
rmk:n jag hyrde gick då inte på rullen, stor skillnad på motorns karaktär och så är den ju ganska lång.
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
"Men förvänta dig inte att den går utanför spåret"

men herregud det är väll ingen gammal v-max vi pratar om?! :O klart den går hyffsat utanför spåret, klart bättre än en kort 307a. Men nej inte i klass med rmk......
 
D

Draken

Tveksamt att den går nå bättre i snön än en 307/44,och allra helst om den bara har 32 matta.
Fast du har väl ägt en så du vet,eller gissar du bara också?
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
Nej har tyvärr aldrig ägt någon :) men har läst endel tester som diverse skotertidningar har gjort och dom har varit nöjda med lössnö egenskaperna därför tror jag att du överdriver endel.. och att påstå att en likadan skoter fast med kortare matta går lika bra i snön är ju bara att glömma, förutsatt att det är samma kamhöjd och motor etc
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Jag körde en 700 Swb -08 förra vintern med 44 matta. tyckte den var riktigt rolig och bra, men som sagt kopplad boggi så måste man hålla fart när man ska ut i löst puder. Annars satte man fast den ganska lätt, jag har en Swb -07, den sitter det 365 rmk boggie på orginal, det är stor skillnad i pudret. Men för några pudersvängar och lek tror jag det funkar galant även med en 600 :)
 

Martino

Välkänd medlem
7 jan 2010
312
0
16
Skellefteå
Det hoppas jag också fast inte bestämt om det blir en sb 600 än, även om den inte går jättebra i snön så har vi inte jättemycket snö i skellefteå jämfört med fjällen så :)
 

Zozodafolda

Aktiv medlem
7 nov 2010
50
0
1
Kiruna
Det hoppas jag också fast inte bestämt om det blir en sb 600 än, även om den inte går jättebra i snön så har vi inte jättemycket snö i skellefteå jämfört med fjällen så :)
Jag kör då en Sb 600 iof med 44matta och puderskidor men den går riktigt bra i snö, är dessutom riktigt skön på led. var det gäller motorn så räcker den absolut så länge du inte ska köra upp för riktigt branta berg.