Svetshjälmsproblem?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Inte direkt skoterrelaterat men indirekt och vet att det finns flera experter inom området svetsning här :)

Jag har en gammal Speedglas hjälm som jag tycker blir för mörk när den aktiveras. Jag ser inget runt själva svetslågan överhuvudtaget. Det står shade 3/10 på den om det nu spelar något roll. Finns inga inställningar man kan göra på den vad jag ser.

Så finns det några tips eller är det att inhandla en ny?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Är det tillräckligt ljust i rummet du svetsar i då? Då brukar jag få problem med min speedglass hjälm att om det är för mörkt då blir det för mörkt när jag börjar svetsa också.

Annars är inte svetsning min starka sida :)
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Har själv en ESAB Warior som är väldigt bra som jag kan rekommendera , den har steglös mörkhets grad från 9-13 .
Samt fler inställningar hur fort den skall släcka ner samt återgå till mörker mm
Har du ingen inställning för mörkhets graden får du nog leva med det du tycker är mörkt eller köpa en ny
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tack för svaren, blir nog att köpa en ny då :) Och se till att den har ställbar "mörkhet" då
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Vi har en massa varianter av speedglass med justerbar mörkhet på jobbet och jag tycker inte att det gör särskilt stor skillnad att justera mörkheten. Visst, själva svetsbågen blir mörkare/ljusare men runtomkring blir det inte så stor skillnad. Superbra belysning och nytt rent skyddsglas utanpå verkar vara det som hjälper.

Tilläggas bör att jag som kontorsråtta som tur var inte svetsar produkterna vi säljer =)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
OK, kanske ska testa med bättre belysning och putsa upp glasen först...det kostar ju inget att testa det iaf :)
 

X800

Välkänd medlem
12 dec 2008
300
0
16
Sandviken
Det är ju shaden du ändrar för hur mörkt/ljust det blir när du svetsar. Vad svetsar du med för metod?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har bara en enkel liten mig svets.
Som sagt den ställer ner till mörk direkt och vid själva "lågan" så är det Ok men problemet är att se runtom alltså ditåt du är påväg med svetsfogen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Finns det någon svetshjälm som funkar bättre när man svetsar tex ramar, som det är nu får man stänga av glaset så det blir mörk hela tiden om man ska svetsa ramar och om det hamnar ett rör lite framför glaset som skymmer sensorn. Alltså skulle haft en svetshjälm med flera sensorer så man kan ha saker ivägen när man svetsar där det är lite trångt. Svetsar 95% TIG.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Finns det någon svetshjälm som funkar bättre när man svetsar tex ramar, som det är nu får man stänga av glaset så det blir mörk hela tiden om man ska svetsa ramar och om det hamnar ett rör lite framför glaset som skymmer sensorn. Alltså skulle haft en svetshjälm med flera sensorer så man kan ha saker ivägen när man svetsar där det är lite trångt. Svetsar 95% TIG.
Vad har du för hjälm ? jag upplever samma sak men jag kör en billig modell från Jula.
Jag får ställa ner känsligheten väldigt mycket och ha svag belysning där jag svetsar annars bländar den ner av arbetsbelysningen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Den jag har räknas nog som något billigt skit idag men jag har haft den i säkert 10år nu. Gick på ca 2000kr då. Men det är en 3M utan inställningsmöjligheter.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Den jag har räknas nog som något billigt skit idag men jag har haft den i säkert 10år nu. Gick på ca 2000kr då. Men det är en 3M utan inställningsmöjligheter.
Utvecklingaen har ju gått framå sedan dess.
På min gäller det främst likström och tunnt gods=låg ström, annars funkar den riktigt bra med inställbar känslighet och DIN.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har en Speedglas med ställbar känslighet och mörkhet.
Tycker också det funkar rätt bra om man ställer så att den är känslig när man kör Tig. Då släcker den oftast ner när man vill.
Visst den kanske även släcker om man tittar mot lysrören i taket, men slipar man inte med skärmen nere så ser jag inget problem med det.
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Vi har ju alla olika Krav , så man kan omöjligt ge ett Bästa råd till Någon som svetsar !
Åk till en Firma där man kan prova svetshjälmen samt prov svetsa för att se hur det fungerar och om den uppfyller dom krav man har .
Ju Dyrare ju mer funktioner ! .

ESAB har ett bra utbud och bra grejor som jag använt i arbete och fritid .
Men det finns ju självklart många fler alternativ .


http://www.esab.se/se/se/products/index.cfm?fuseaction=home.productsbycategory&catId=34


http://solutions.3msverige.se/wps/portal/3M/sv_SE/PPE_SafetySolutions_EU/Safety/Products/WeldingProtection/