svetsa vevaxel ?

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Nån som kan ge en lite exaktare beskrivning på hur / vars man ska svetsa ? Jag har inte den blekaste..
Ska ev göra de på en polaris xlt 600-94
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Om du inte vet vart man ska svetsa så gör det inte själv. Låt personen som riktar/renoverar veven svetsa den. Har du haft problem att veven vridit sig eller? Annars kan jag inte se någon vits att svetsa veven på en 600 om du nu inte har den maxtrimmad och lustgas.
 
R

Robin

Just veven är klen på dessa motorer, har själv också vridit en vev åt skogen på en sån här motor..
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Om du inte vet vart man ska svetsa så gör det inte själv. Låt personen som riktar/renoverar veven svetsa den. Har du haft problem att veven vridit sig eller? Annars kan jag inte se någon vits att svetsa veven på en 600 om du nu inte har den maxtrimmad och lustgas.
Jo lyckades med det...
Men har en ny vev nu, det enda jag kör med är portade cylindrar, hur mkt effekt kan man ta ut innan veven ryker igen ? Tänkte de är ju många som sätter dit pipor osv..
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
låt en mek. verkstad göra det åt dig. De e en ganska svår grejj att göra så man får de rätt. Veven svetsas för att få den stummare, mindre risk att den ska bli liiiite vriden för varje gång du spränger en rem mtex. ju mer grejjerna rör sig och vibrerar så får lagrerna på veven ett tuffare liv och risken för haveri ökar.