svetsa chassie

kviiten

Välkänd medlem
19 okt 2008
162
0
6
vuollerim
var ute och kollade igenom skotern (enbart för skojjs skull) och som vanligt så upptäcker man någonting. 3 sprickor ( så vitt jag kunde se ) i chassiet . så då till min fundering. Om man svetsar chassiet, håller det bra eller vill det till att ge med sig och spricka igen? skotern är en mxz 440x -00

Tack för svar:)

D

Draken

När jag hade en spricka i en skoter för 10 år sen så pratade jag med åf och dom avrådde från att svetsa,för det skulle bara spricka på sidan om svetsen efter ett tag.

D

Draken

Det var vid främre boggifästet så jag borrade ett litet hål i slutet av sprickan för att den skulle "sluta" och sen monterade jag original fotstegsförstärkare med bult och nit.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Om du enbart lägger igen sprickan med svets kommer det med stor sannolikhet att spricka på sidan om igen. Däremot kanske det går att bulta/nita/svetsa dit plåtar över sprickorna beroende på vars dom är någonstans.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
1. Du borrar ett litet hål på varje sida om sprickan.
2. Du svetsar sprickan
3. Du lägger på en alu bit över där sprickan varit och svetsar fast den.

Så här såg min kompis F7 -03 ut och han gjorde som jag sa sen har han hoppat och left jäveln med skotern och de har då hållit, tyvärr gick framvagnen sönder ist.

Så här såg framvagnen ut efter ett res på älven + att han hade bort en 5*5cm bit som inte syns på bilden

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Svetsa gärna med intermettent svets, dvs svetsa tex 3cm, uppehåll 3cm osv. Kan bli för stumt om man helsvetsar vilket gör att det spricker bredvid

knurra

Aktiv medlem
4 dec 2006
68
0
6
Mora
min 440x - 01 blev svettsad i framvagnen för 2 år sen utan förstärkning och den håller då än fast den fått rejält med stryk. Så låt någon svetts kunnig svettsa så blir det bra.

Jag fick förklaringen att svettsarna inte håller för dom är kall miggade från fabrik, nu är matrialet uppvärmt och tiggat

kviiten

Välkänd medlem
19 okt 2008
162
0
6
vuollerim
men kan det inte bli så att om man värmer upp materialet så kan det tappa härdningen eller är jag ute på helt fel spår ?