Fleshball sa iaf via ett PM att en BigFoot drar ca. 2.5 lit/mil på bra före och vid t.ex ledkörning. Och ca. 3.0 eller mer vid sämre före och mjuksnö utanför led.
Så det pendlar säkerligen mellan 2.5-3.2 liter dårå.
Då den har en vattenkyld motor, som drar mindre bränsle än en fläktkyld motor enligt ett annat ämne, och har 45hkr/6 700 varv per minut och max 7 000 varv per minut.
Beror säkerligen på en lägre arbetstemperatur men högre effektvarv på lägre varvtal än en fläktkyld motor.
Han sa även att den har extern vattenpump som drivs via remdrift på mag-sidan och sitter på cyllindern. Liknande många Fujji motorer.
Kan man då byta ut Cuyuona motorn mot en fin Rotax 462 vattenkyld motor istellet?
Som har sin vatten pump på undersidan av motorn mellan cyllindrarna och drivs av vevaxeln, samt att den har slidmatning.
Och som har 60hkr/6 700 varv per minut och max 7 000 varv per minut. Så den behöver arbeta mindre än Cuyuona motorn, den har med andra ord högre effekt på lägre varv. I min Everest 464 drar motorn ca. 2.0-2.5 lit/mil, menar mina morbröder iaf som var förra ägarna. Så den borde vara effektivare i en BigFoot än en Cuyuona motor och det verkar finnas gott om plats under huven. Motorn är iaf på 462.8cc, ca 30 cc mer då. Och det ger nästan 1.2 hkr extra per cc? Inte dåligt va? Och sen så får den 75-80hkr med dubbla Mikuni VM-32 :hmmmm: Så det är 20 extra hkr då är det väll 2.4hkr extra? :huh:
Så en BigFoot 462 L/C Elektric verkar häftigt, inte lika häftigt som Fleshball´s BigFoot 600 SDI på 115hkr :biggrin1:
Men 80hkr är inte dåligt, inte 60hkr heller!
