Svampiga boggidämpare efter upppallning

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Har en Rmk -06 som jag har haft upppallad i bakändan nu ett längre tag. När jag skulle flytta den i garaget och ställde ner den på backen så kändes boggidämparna helt svampiga. De var de inte före jag pallade upp den.
Skotern har gått ca 280mil. Borde inte vara dags att renovera dem än.
Har hört anndra påstått samma sak att dämparna kan kännas väldigt mjuka efter upppallning.
Någon som har svar på frågan Varför?
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Parkerar du ofta skotern i varmgarage på vintern så får du kondens i dämparna, och renoveras dom inte varje sesong då så kan dom bli svampiga. men det kanske inte är så för dig?
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Prova att använd skotern lite. Dom brukar kunna gå till sig när man kört lite.
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Men vad är det som händer. Kan någon förklara. Kanske någon som kan dämpares uppbyggnad.
Ska man inte palla upp skotern när man har den garagerad?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Nu står det inte vad för rmk du har men har den gått 280mil så är det helt klart läge att renovera dämparna.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Är det nu så att du fått kondens/vatten i dämparna så skiktar det sig så klart med den oljan du har i, om maskinen stått länge - därmed kan dom kännas svampiga då vattnets viskositet är mycket lägre och tar sig lättare igenom schimsen i kolvändan än oljan gör.
Kanske kan kännas bättre när dämparna motionerats lite, men bra blir det inte.

- Renovera dämparna.
 

Kyten

Välkänd medlem
3 jan 2006
730
0
16
Luleå
Misstänkte att det ända var att renovera dem. Det är noll dämpning kan jag säga. Det är en Rmk 900 -06 166" Dragon. Tack för svaren förästen.