svårt att gå ner på tomgång

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
har någon nån aning varför min XLT -96a inte vill gå ner på tomgång.

om man har kört o ska stanna så vill den inte gå ner under 4000. om man försiktigt vickar upp choken lite så faller den ner på 2000 å ligger stadigt där. om man då sen varvar upp den lite över 4000 så fastnar den där igen. Det verkar inte som tjuvluft för så skulle den ha skurit för längesen.

de jag kan komma på är att den går för magert på tomgångs munstycken så den inte surar ner varven nog mycket
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Hejsan!

Jag tror du är inne på rätt spår med snåla lågfartsmunstycken. Att varven sjunker när du tar lite på choken, tyder på att den går snålt. Testa att öka på lågfartarna ett steg, och se om det blir bättre. Eventuellt kan du testa med att ändra på luftskruvarna först, de styr i viss mån hur den går på tomgången, om jag inte missminner mig så är det 1,5 varv ut som är orginalinställningen.

Hoppas det ordnar sig.

Mvh
Hans L
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
jag har kontrollerat luftskruvarna och de är rätt den går som bäst som det är, ja ska kolla om munstyckena kanske ärjat eller kalkat igen på nå sätt

de vore märkligt om de är för små munsycken för jag kan inte hitta nån anledning till att nån har strypt ner den om den bara gått sämre efteråt. Den blir ju bara extra svår och starta när den inte för nog me soppa och om man börjar med choken så blir den sur.

Det här är en ##### skoter måste jag säga. den har stått med huven öppen hela ##### vintern. de har alltid varit nå elände. Snart kan man skruva i den med förbundna ögon för H*vete
 

Juke

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Motorn suger in luft någonstans, du kan testa det genom att låta motorn gå på tomvarv och spruta på startpilot där var drivaxeln kommer ut från blocket (vid variatorn) eller vid andra ställen där du tror luft kan komma in. Om tomgången förändras medan du sprutar startpilot har du luftläckage där.