Svårstartas varm??

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Hej, jag har en skoter med en Arctic cat jag motor i. Det är en 340 som altså är fartvindskyld. När den har stått ett tag ute i det kalla, då chokar jag, och den startar. Men när jag kört den varm, och sedan stänger av den, då vill den inte. Då kan man få stå och rycka många gånger innan den går igång igen. OCh när den stått inne (Varmt) startar den lätt på första draget. Är det någon som vet vad det är för problem ??? Tacksam för svar.

/Anton
 

Skogshuggarn

Välkänd medlem
24 sept 2006
188
0
6
Sandviken
Jag har haft samma problem med samma motor för 15 år. Det berodde på att nån hade satt i nya pinnbultar i ena cyllen och dom måste slarvat för cyl loppet var mera fyrkantigt och koniskt än runt så kompet var inte så bra och obefintligt när den var varm. Man tycker ju att den borde startat på den andra cyllen men tände bara till lite. Så det första du ska göra är att ta ett komprov både kall och varm. Har du gnista när den inte vill starta så är det nog kompet som är boven. Jag averkade även ett antal toppackningar på den cyllen innan jag kom på felet.
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Hej, jag har testat kompet på båda cylindrarna kalla. Då fick hag 7 på ena och 8 på den andra. Tror du att det kan vara lönt att byta topplockpackningar?? JAg får kolla kompet varm när jag kommer upp til stugan nästa gång. (Påsk)

/Anton
 

Skogshuggarn

Välkänd medlem
24 sept 2006
188
0
6
Sandviken
Ja det kompet ska du minst ha när den är varm. Skulle tro att det sjunker med 2-3 när den blir varm. Har för mig jag hade uppåt 10-11 på den felfria cyllen med kall motor.
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Ja det kompet ska du minst ha när den är varm. Skulle tro att det sjunker med 2-3 när den blir varm. Har för mig jag hade uppåt 10-11 på den felfria cyllen med kall motor.
Menar du altså att kompet ska sjunka till cirak 5-6 när den är varm. Tycker du att jag ska byta topplockspackningar? Kanske kan vara det som tjorvar?