Svårstartad XLT

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 05-Mar-03 kl 09:58 AM (CET)]Vill veta om nån annan har erfarenheter av svårstartade XLT ar. Min är en 96a

enda som hjälper när den hjälper när den stått över natten är: full choke slita allt va man bara kan så man får ordentlig snurr på motorn o trycka full gas o inte släppa före nålen pekar på 4000. om det inte går så får man hälla lite motorolja i tändstifts hålen o värma tändstiften med gassvets.

mest irriterande är nog när man har kört och stannar ett tag för å fika eller nå. då kan den gå igång på första draget men om man inte hinner trycka på gasen just när den tänder, så dör den och är nästan omöjlig att väcka till liv igen. Det är bara å dra o slita tills den tänder o då när den går igång går den hur fint som helst.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Min första gissning är att det är dags för kolvrings- eller kolvbyte.

Men ett tips: Köp inga delar förrän du har rivit motorn och kollat hur kolvar och cylinderlopp ser ut, mätt kolvspel etc.

Ofta är kolvarna också nerslitna när motorn börjar gå märkbart dåligt. Och om cylinderloppen börjar vara för stora i diameter så är det bäst att borra upp till överdimension när man ändå håller på.
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 20-Feb-03 kl 07:44 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 20-Feb-03 kl 07:39 PM (CET)]Jag hade bort topparna för nån vecka sen för att byta topplockspackning. Provade känna på kolvarna i ÖD och 1 o 3 glappade ganska mycket både i höjd och längsled. Annars var cylindrarna hur fina som helst, inte en enda repa.

Ska riva motorn fullständigt o byta alla lager som finns. Man hör också att motorn är hyfsat slut på tomgång. Men den går bra när den är varm.

Har testat kompen med kall motor. Variator side kolven låg på 5 kg o dom andra 8,5 så det är lite skillnad. Detta beror nog delvis att den kolven tar mest stryk och att den gått osynkat några hundratal mil. Det topplocket kan ha varit lite skevt också, kollade inte så jättenoga.

Forskningen började med att den kokade en gång när jag kört i tung snö. Försökte lufta systemet o fyllde på kylarvätska. Då gick den bra tills nästa dag då jag skulle starta den. den ville inte alls och jag kollade alla stift. Det var en ljusgrön gegga på stiften o då förstod jag vad det handlade om. Bara riva lös skiten och till min fasa upptäcker jag att skoterns förra ägare stoppat blått silikon mella cylinder o topp.
en packning fanns också men den satt upp och ner och det mellersta lagret var spårlöst försvunnet. bara o byta men de sved värre än jag tänkt. Alla packningar tillsammans gick på 1300 spenar. Den nya packningen är säkert en milli tjockare än den som satt.

Jaja nu går den bra när man väl fått i gång den. man får aldrig låta motorn svalna när man är å kör för då får man arbeta.
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Feb-03 kl 11:39 AM (CET)]det har jag inte. provade om dom var täta när jag hade bort gasarna.

nu använder jag startgas o det funkar fint
 

SOB

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Feb-03 kl 12:02 PM (CET)]Ett enkelt tips, byt till Champion stift. Har testat NGK BR8ES, BR9ES och BR9EYA och efter tredje, fjärde turen så får man slita tills armen ramlar av. Kör nu på Champion och den startar på andra, tredje draget hela tiden.

Åker XLT SKS -95...
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
När det år svårt att få ner tomgången så brukar det komma in luft där det inte ska, tex vevaxeltätning kolla med startgas runt motor,kolla glapp vevaxel ryck i vevaxeln, sen det där med kompet låter ju inte bra lika det där mer glappet. kolvarna ska INTE glappa upp/ner men lite i sidled.
 

Arctic_1

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Bodø Norge
Det er vel ikke rart ( konstigt) at den er tung startet du har jo nesten ikke kompresjon, bytt stempler og ringer så skal du se at den blir lettere å starte.
 

negative

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 27-Feb-03 kl 00:35 AM (CET)]>vilket champion stift
>motsvarar br9es då ?

RN2C

 

Cruisers

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Min jävel startar ej om det är kallare än 15-20 grader,den blir sur som fan,men annars så är det alltid 1-2 ryck.
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Feb-03 kl 07:54 AM (CET)]min är svårast när den är ljummen.
då tål den ingen choke alls då är det bara o dra tills den börjar tända o hålla full gas.
mest irriterande är när motorn går men man måste hjälpa den genom att dra i snöret. men om man är två brukar det inte vara nåt problem.

när den är kall kan man använda choke men så fort den tänder till måste man slå av den och trycka på gasen. om man inte hinner göra detta surar den ner sig totalt.

jag förstår inte varför jag inte tänkt på startgas tidigare....

 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Startgas kan vara skadligt att använda i en aluminium motor (som t.ex. XLT). När motorn startar på gas, så går den ju på gasen ett stund också (den får inte bränsle/olje-blandning) = det smörjer inget. Startgasen ger även lite samma verkan som avfettning på cylinderväggarna (den tär på oljefilmen). Så startgas ska användas i 'nödfall' och inte var dag.
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Feb-03 kl 11:09 AM (CET)]du tror inte ja vet det. men de får man ta.
ska byta kolvar sen. får se hur hur cylindrarna ser ut då.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
[Uppdaterat: Senast editerat den 28-Feb-03 kl 12:31 PM (CET)]Du har inte testat att köra utan choke även om motorn är kall?
Det låter ju som att den får välldigt mycket soppa så den startar kanske lättare utan choke...
Och till en varm motor använder i.a.f. jag aldrig choke, då tål nog ingen skoter att chokas.

Smidigast är det ju med EFI så man slipper allt krångel med choke och liknande. :D

Sedan skrev du att du häller motorolja i cylindrarna?, jag är ingen mästare på motorer (utbildad till dataingenjör...) men nog brukar i.a.f. jag hälla bensin dit om motorn inte startar...
 

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
45
Kalix
"Har testat kompen med kall motor. Variator side kolven låg på 5 kg o dom andra 8,5 så det är lite skillnad. Detta beror nog delvis att den kolven tar mest stryk och att den gått osynkat några hundratal mil. Det topplocket kan ha varit lite skevt också, kollade inte så jättenoga. "

Du har ju inget komp i den..... 5 kg är alldeles för lite, och alldeles för stor skillnad mellan cylindrarna. Max 1-1,5 kg på en två taktare....

Borra upp den en eller två överdim, och köp nya kolvar. Du vill inte uppleva hur ett riktigt motor haveri ser ut, när tex en kolv går sönder på grund av för stort spel mellan cylinder lopp och kolv....

 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
oljan hjälper till att täta mellan kolven och cylnderväggen och det blir på så vis högre komp.

har provat med kompmätare o när jag gör så ligger kompen på 9kg på alla cyllar
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
>[Uppdaterat: Senast editerat
>den 27-Feb-03 kl
>00:35 AM (CET)]>vilket
>champion stift
>>motsvarar br9es då ?
>
>RN2C
Strunta i R-stift köp N2C