Svårstartad xlt special 95.a

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Hejs,, har en Xlt special 95:a som e grymmt svårstartad inbland. Jag har kollat stiften och ja har ju nyligt bytt dem(15 mil sedan)...den är oftast svårstartad efter att den stått nån timme efter att man kört den och ska iväg igen, i dom värsta fallen har jag varit tvungen att använda startgas till den,, Min pappa å en god vän till han har nyss synkat förgasarna och jag undrar om felet ´kan va dära,,,,den tänder alldeles för sent,
Hjälp mig snälla, och om ni har haft detta fel på eran skoter så skriv till mig,
tack på förhand
Kim.E
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
En polare hade samma symptom på sin xlt 95a på den bytte vi bara nålventilerna så blev det bra.
 

snowblast

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
46
Docksta sverige
svårstartad xlt

Kolla att choken går tillbaka, tomgångsinställning??.
Går den riktigt när du väl får i gång dem??
Har varit med om att nålventilerna kärvat på en xlt
med liknande fel, jag blåste upp ett övertryck i tanken och
då startade den på en gång, bytte sen nålventilerna och
skotern är lättstartad än idag.
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
YEs...

Jo den går bra när jag väl fått igång den, men jag undrar om nålventiler år dyra????och kan man få tag i piratdelar isåfall???,,,
det låter ju bra,, men jag funderar över om de är synkroniseringen som saknas??... men man vet ju aldrig
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Kompisen köpte nålventilerna på Rinab,dom kostar 322 kr/st enligt katalogen. Synkronisering som saknas ? vad menar du med det.
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Xltn

´min pappa å hans vän var å pillrade i förgasarna på den å dom kallade de "service"
å ja tänkeer om den inte är riktigt synkad????
men skall försöka fixa den i helgen men om de inte går lämnar ja in den till min väns skoterfirma i gve,,=),,,,
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Det fanns ju en som förklarade hur man enkelt går till väga då man synkar förgasarna kolla in förgasar inställning xlt.
 

TIMJ

Välkänd medlem
23 nov 2004
160
0
6
Norrbotten
Jag provade synka förgasarna med den där borr metoden som beskrivs här på forumet på min brors xcr 600 se 97a, kom fram till att det funkar alldeles utmärkt, lättstartad, jämn tomgång,bra gasrespons.
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
Hejsan,,,, nu e de lagat.

jag har hittat felet på den, det var choken som inte var spänd, när man hade full choke så gav de mindre än ½ choke=)),,, men nu har vi fixat de,,nu går den bra,, bra lite inställning så den går rent,,, men tack för alla tips,, även om de inte var de felet=)