Svårstartad när varmkörd!

ecta

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Hej! Undrar om någon kan hjälpa mig med ett problem jag har med en Skidoo Scandic 500 -98!

Vid kallstart är det inget problem alls att starta den men sedan när man kört ett tag och den är varmkörd så är det andra bullar. Kan få vänta ibland ca 30 minuter på den ska "kallna" innan den startar igen.. Väldigt irriterande problem som ni förstår!

Så är det någon som har upplevt samma sak eller har något förslag på vad felet kan ligga så lämna gärna era synpunkter!

/Anders
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Låter som att du har problem med tändningen. Har själv varit med om att tändstften inte vill vara med när dom har blivit varma. Prova först att byta dom. Blir det ingen skillnad kan det vara tändspolen/arna.

.___
/ __\
\__ \
/___/teffe´Me´Lloyd´n
-------------------------
Ski-Doo Grand Touring
 

ecta

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Ok, då ska jag testa detta och se om det blir någon skillnad! Tack så mycket för hjälpen!

/Anders
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
Du hur långt har den gått? kan vara så att kolvringarna börja bli slut så när det blir varmt så kryper ringarna och kompen blir sämmre vilket leder tilla att den blir svårstartad!

men börja med att kolla det enklaste! som tändstift
 

ecta

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
ja den har faktiskt gått rejält långt, 1200 mil.. Farsan köpte den från Åre skidanläggning när de bytte skotrar, så den har gått upp och ner i backarna där.. Är inte så haj själv men ser man lätt om kolvringarna är "slut" om man plockar upp oc kollar??

/Anders
 

Ingoberra

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Ta ett kompprov med varm motor, ska nog ligga runt en 10kilo. Kompen sjunker när motorn blir varm och har du då för dålig komp så suger den inte nå bensin. Har själv haft så på en skoter. Man fick vänta ityp en timme på att den skulle kallna innan den gick att få igång igen.
 

ecta

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Tack för tipset!! låter som ett troligt fel.. nu har jag lite att gå på! Kanske man kan få en vinter med problemfria starter..:)

/Anders