Svårstartad Arctic Cat Crosstour

igwana

Medlem
8 sept 2010
14
5
3
Piteå
Hej,

Jag har en Arctic Cat Crosstour xf 1100 som är svårstartad, gick bra då jag ställde undan den i våras. Jag vrider på nyckeln, lampor och display tänds, jag hör pumpen, sedan så vill den inte starta, lyckats någon enstaka gång genom att vrida på och av tändningen några gånger först... Ger jag den lite startgas så går den igång utan problem, jag har hissat upp den och gasat lite. Den går bra och visar inga felkoder. Fastän den är varm så vill den inte gå igång sen, bara på startgas. Testat byta ut bränslet, samma problem. Tips på vart jag kan felsöka vidare? Kan det vara värt att köra i lite motorrengörning i tanken, typ "STP injector cleaner" och köra ett tag så den får köra igenom systemet?

Mvh / Daniel
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Går den bra när den väl startar på startgas eller stannar den direkt när gasen är förbrukad?
Om den stannar direkt sätter jag min peng på för lågt bränsletryck eller igenkäggade spridare pga vatten i tanken under förvaringen. Felsökning på bränsletryck är att koppla in en tryckmätare som klarar 3-4 bar, en vanlig däcktrycksmätare går bra att använda. Trycket ska va i närheten av 3,4-3,8 bar gissar jag men de måste man söka fram exakt värde på. Man mäter på tryckslangen från tank till fuelrail genom att sätta in en T-kors anslutning. Men kolla för säkerhets skull att inte fuelrailen redan har en nippelanslutning för soppatrycksmätning (troligast inte).
Om de är spridarna som jäklas så måste vatten ha tagit sig in i tanken nu i sommar.
Har den stått utan kapell och utan tak utomhus?
 

igwana

Medlem
8 sept 2010
14
5
3
Piteå
Går den bra när den väl startar på startgas eller stannar den direkt när gasen är förbrukad?
Om den stannar direkt sätter jag min peng på för lågt bränsletryck eller igenkäggade spridare pga vatten i tanken under förvaringen. Felsökning på bränsletryck är att koppla in en tryckmätare som klarar 3-4 bar, en vanlig däcktrycksmätare går bra att använda. Trycket ska va i närheten av 3,4-3,8 bar gissar jag men de måste man söka fram exakt värde på. Man mäter på tryckslangen från tank till fuelrail genom att sätta in en T-kors anslutning. Men kolla för säkerhets skull att inte fuelrailen redan har en nippelanslutning för soppatrycksmätning (troligast inte).
Om de är spridarna som jäklas så måste vatten ha tagit sig in i tanken nu i sommar.
Har den stått utan kapell och utan tak utomhus?
Hej. Den går bra när den startar på startgas och kör sedan på bränsle utan problem. Skotern har stått utomhus under tak och under presenning. Jag har också försökt slå på och av tändningen ett antal gånger för att låta pumpen arbeta innan jag sedan startar den, men ingen skilnad. Tänker att jag måste ta fram stiften också och kolla hur de ser ut, men de sitter lite illa till, så det lär ta ett tag.

Mvh / Daniel
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ok..... De är ökända för att släcka stift speciellt vid första uppstart för säsongen och även om man startar dem kort tid typ kör upp på släp och stannar den. när du väl startat den vad du än ska göra så håll den igång flera minuter.
De är ett underligt fenomen då de är fyrtakt men de påstås så prova byta stift.
De kan även va de vanlig felet för låg spänning i batteriet som också är ökänt på 1100 motorn. Strömmen kan räcka för att dra runt motorn nästan full normal fart men då räcker inte spänningen till bra gnista istället. Startgas kan de däremot gå igång på för de behöver inte lika stark gnista
Börja med att ladda batteriet fullt och just vid startögonblicket kopplar du på ett bilbatteri också med startkablar.
'Om du mäter mellan polerna på batteriet när du kör på startmotorn måste spänningen va minst 11 volt under belastning annars är batteriet för dåligt och gnistan uteblir.
 

igwana

Medlem
8 sept 2010
14
5
3
Piteå
Ok..... De är ökända för att släcka stift speciellt vid första uppstart för säsongen och även om man startar dem kort tid typ kör upp på släp och stannar den. när du väl startat den vad du än ska göra så håll den igång flera minuter.
De är ett underligt fenomen då de är fyrtakt men de påstås så prova byta stift.
De kan även va de vanlig felet för låg spänning i batteriet som också är ökänt på 1100 motorn. Strömmen kan räcka för att dra runt motorn nästan full normal fart men då räcker inte spänningen till bra gnista istället. Startgas kan de däremot gå igång på för de behöver inte lika stark gnista
Börja med att ladda batteriet fullt och just vid startögonblicket kopplar du på ett bilbatteri också med startkablar.
'Om du mäter mellan polerna på batteriet när du kör på startmotorn måste spänningen va minst 11 volt under belastning annars är batteriet för dåligt och gnistan uteblir.
Hej och tack för hjälpen med felsökningen. Jag har bytt tändstiften, startar bara med startgas och går sen bra, går fint på tomgång och även när jag gasar. Så jag har bytt tändstift och soppa, börjar tro att det är någon givare eller annat elektroniskt? Kollat kablarna till tändlåset, ser inte att de är skadade.

Mvh / Daniel
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
De låter som för lågt bränsletryck innan den startar för då går de igång på startgas utan problem.
Då kan de va fel på backventilen som sitter i pumparmaturen i tanken eller själva pumpen kan va felande Mät bränsletrycket när pumpen byggt upp trycket innan start och vid körning på startmotor. Den måste ge fullt tryck redan då såklart. Efter att man slagit på tändningen så pumpen byggt upp trycket ska trycket hållas kvar i minst i minst 30min för då är backventilen bra. De kan tom hålla trycket i flera timmar om de är fräscha. Men de duger såklart att den håller runt 3,7 bar under startförsöket.
Har du provat mäta volten under start för är de under 11-11,5v så kan gnistan bli för svag! Prova även med startkablar från bilbatteri om volten sjunker under 11,5v under start.
Batteriet måste va ett fräsch agm batteri för de ger högre startström vs vanligt 12v batteri. Yuasha agm är org mont på alla skotrar pga att de är bäst i test och långlivat.
 

igwana

Medlem
8 sept 2010
14
5
3
Piteå
De låter som för lågt bränsletryck innan den startar för då går de igång på startgas utan problem.
Då kan de va fel på backventilen som sitter i pumparmaturen i tanken eller själva pumpen kan va felande Mät bränsletrycket när pumpen byggt upp trycket innan start och vid körning på startmotor. Den måste ge fullt tryck redan då såklart. Efter att man slagit på tändningen så pumpen byggt upp trycket ska trycket hållas kvar i minst i minst 30min för då är backventilen bra. De kan tom hålla trycket i flera timmar om de är fräscha. Men de duger såklart att den håller runt 3,7 bar under startförsöket.
Har du provat mäta volten under start för är de under 11-11,5v så kan gnistan bli för svag! Prova även med startkablar från bilbatteri om volten sjunker under 11,5v under start.
Batteriet måste va ett fräsch agm batteri för de ger högre startström vs vanligt 12v batteri. Yuasha agm är org mont på alla skotrar pga att de är bäst i test och långlivat.
Stort tack för hjälpen, nu går den igen 🙂👍 Det var en av ventilerna (den främre) i pumparmaruren som hade hakat upp sig, såg ut att få till den. Tog för säkerhets skull och bytte med en av de bakre. Finns en länk här om någon får problem med ventilerna:

- https://www.hardcoresledder.com/threads/fuel-surge-how-to-fix-the-smart-valves-pics.724410/

Mvh Daniel
 
Reactions: Boost III

igwana

Medlem
8 sept 2010
14
5
3
Piteå
Trodde jag, Trilskas igen... Går igång , men man får testa några gånger.. mätt batteriet vid uppstart som är ok, ska ta loss och titta på ventilerna igen. Får jag inte till det så lämnar jag in den då jag inte har något att mäta bränsletrycket med.. Annars blir jag nog tokig :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Trodde jag, Trilskas igen... Går igång , men man får testa några gånger.. mätt batteriet vid uppstart som är ok, ska ta loss och titta på ventilerna igen. Får jag inte till det så lämnar jag in den då jag inte har något att mäta bränsletrycket med.. Annars blir jag nog tokig :)
Mäta bränsletrycket gör du med en lufttrycksmanometer som fyller luft i däck med. T-koppla in den på bränsleslangen till fuelrailen bara.
 

igwana

Medlem
8 sept 2010
14
5
3
Piteå
Mäta bränsletrycket gör du med en lufttrycksmanometer som fyller luft i däck med. T-koppla in den på bränsleslangen till fuelrailen bara.
Nu startar den som den ska, det var tändningslåset som gjorde att pumpen inte fick tillräckligt med ström. Ju längre man nötte på starten, desto sämre blev trycket. Så nytt tändningslås. 👍
 
Reactions: mas

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Nu startar den som den ska, det var tändningslåset som gjorde att pumpen inte fick tillräckligt med ström. Ju längre man nötte på starten, desto sämre blev trycket. Så nytt tändningslås. 👍
Hur i hela friden kom någon fram till det för de va otroligt underligt fel. Den mekanikern vill jag ha numret till för hen måste va bäst i världen. Hoppas de bara va de felet för de va som sagt långsökt och underligt.
 
Reactions: mas