Svänghjul sitter fast! Rotax

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
gäller en mxz 600 , som sagt får inte av min svänghjul , jag har sprejat 5-56 mellan axeln å svänghjulet, värmt svänghjulet med gasol och har sprutat startgas på axeln, knackat med hammare på avdragaren. ändå så sitter fanskapet fast, jag har dragit avdragaren så hårt att de tre bultarna som man skruvar in i svänghjulet blir böjda, med 12.9 bultar...
Nån som nå tips??

Skickat från min Lenovo A850 via Tapatalk 2
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
Men förmodligen så har man lossat muttern, är it så dum faktiskt. Hur mycket kan värma svänghjulet? Klarar den av induktionsvärmaren?

Skickat från min Lenovo A850 via Tapatalk 2
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Håller också på att dra lös ett svänghjul, fast på en rotax 800..

Jag slet gängorna ur en biltemaavdragare utan att få lös den, en polare var föbi hos lynxhandlarn för att låna en avdragare men de hade slitit gängorna ur sin lynx-originalavdragaren så den kan sitta nå så fruktansvärt.

Att försöka dra i startkoppen med kloavdragare här helt borkastat, det enda som händer är att man har sönder saker.

Min plan nu är att bygga en avdragare som passar exakt.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Spänn rejält med avdragaren
Och det är stor skilnad på en hammare
Och en liten slägga
Klappa till på centrumbulten på
Avdragaren med en litenslägga.
Lossnar den inte spänn lite till
Och klappa till med slägga igen
Jag brukar göra lika med variatorn
Det brukar låta som ett bössskott
När det släpper.
Det kan sitta rejält i konisk axel
Men det måste ge sig till slut.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Man får inte slå på en vevaxel gat dämit !! Lilla minsta slag axiellt går rakt in i lagerbanor så kulorna får sig en sidosmäll i banorna viket blir små bucklor i banan. Vanlig radiallager klara inte smällar i sidled. Inte nog med det, vevaxlar riktas med mindre släggor så man kan även göra vevaxel sne!

Även Mutterdragare är big NONO på vevaxlar!! Får man inte lös svänghjulet med värme och bra avdragare så får man kapa sönder svänghjulet.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
På 800 sitter en svängningsdämpare/järnplatta jag brukar använda utanpå universal avdragare då skruvarna hamnar på kanten annars, antar att du använder sådan !? Mät så du inte gängar in skruvarna i statorn eller för kort så gängorna skadas.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Brukar funka fint att slå på centrumbulten på avdragaren. Slå och dra åt eftersom men slå med måtta!! Annars blir de som boost säger.
 

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
fyfan, nu är den äntligen loss, köpte biltemas avdragare , spände ordentligt å vips så lossna han, tack så mycket för hjälpen allihop