Suzukis 2-T twinnar bättre än Rotax/Polaris???

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Är i begrepp att köpa beggad "allroundskoter" i prisklass 70.000 kr. Kollar på X-trim, Renegade, Switchback och Crossfire. Är ganska inläst på "alla problem" motormässigt med de olika valen. Kanske så pass att man "bara ser nackdelarna".......:eek:

Rotax Serie-III med dåliga kolvringar, packboxkalvning, ramlagerras, insugsgummiras mm. 600 SDI möjligen stabilare än 800 HO....eller!? Är det bara Rotax som har valt alternativet med kapslade fettsmorda ramlager (vilket verkar vara en viss nackdel jämfört med oljesmorda eftersom underhållet, "återinfettning", inte verkar skötas som det ska vare sig av ägare eller aukt verkstäder!?). Nya 800R-snurran som har vätskekylt vevhus....klarar sig de fettinsmorda lagren längre på denna eftersom arbetstempen i blocket är lägre...???

Polaris 800 med VES-ras (ffa före -05) samt vad värre är med undermålig kvalla på ramlager på PTO-sidan => vevaxelhaveri. Klarar sig VES 600:an bättre i detta avseende.

Nu till huvudfrågan...Suzukis stortwinnar dvs Arctic. 700:an i gamla F7:an hör man ju sällan något ont om, men det kanske finns något ont att säga om den också? Gamla 800/900 Suzuki bigblockarn som satt i ZR hörde man ju sällan om några värre ras på....satt väl smidda Wiseco i från fabrik på senare årsmodellerna, eller!? Nyare twin-spark 800:an...hur är det med den...är det "en sund" motor konstruktionsmässigt???

mvh / Matti
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Arctic cat F7 -03 rasade för min kompis (notera att jag inte är någon Arctic hatare utan snarare tvärt om.) när vi var på en långfärd. Det var tydligen ett fabrikationsfel så han fick ut en ny motor på garantin (detta skedde -03). Däremot har jag inte hört så mycket ont om Bigblocksen 800 och 900. Stins! eller vad han heter här på forumet hördes ha haft lite problem med sin ZR900, hör med honom! För 70.000 får du en fin Arctic. M6 (bra allround skoter enligt mig) eller Crossfire (oavsett motor) rekomenderar jag.
 

jocke19

Välkänd medlem
3 mar 2007
130
0
6
skellefteå
Arctic cat F7 -03 rasade för min kompis (notera att jag inte är någon Arctic hatare utan snarare tvärt om.) när vi var på en långfärd. Det var tydligen ett fabrikationsfel så han fick ut en ny motor på garantin (detta skedde -03). Däremot har jag inte hört så mycket ont om Bigblocksen 800 och 900. Stins! eller vad han heter här på forumet hördes ha haft lite problem med sin ZR900, hör med honom! För 70.000 får du en fin Arctic. M6 (bra allround skoter enligt mig) eller Crossfire (oavsett motor) rekomenderar jag.

F7 -03 hade väll problem på vissa med att den lilla grejjen som sitter i kolvringsspåret lossnade och därmed orsakade haveri, men det fixade dom väll till -04 och frammåt
 
B

Biosteel

f modellerna gick ju väldigt fett specc 05 F7 motor ha jag för mig. men gud vilka långmilare man kan göra dom till :)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
F7 -03 hade väll problem på vissa med att den lilla grejjen som sitter i kolvringsspåret lossnade och därmed orsakade haveri, men det fixade dom väll till -04 och frammåt
Det problemet var väl på EXT 600 MC -01 ?
Har inte hört om detta fel på F-motorerna.
Däremot så var det väl några 700-er (-03:eek:r) som skar pga. att oljeinjektorsytemet inte var luftat iordning.
För övrigt så är väl 6- & 700-motorerna i F-chassierna inte direkt kända för att ha dålig kvalitet, tvärtom vill jag nog påstå.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vilka motorer som har bättre eller sämre rykte, kan väl kanske många gånger också skilja från ort till ort.
Och då är det väl hur tekniska kompetensen ser ut i verkstaden hos dom lokala handlarna. Outbildad & okompetent personal i verkstaden kan ju snabbt köra ett varumärke i botten av den anledningen.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jepp, har faktist inte hört nått speciellt fel med f7, bara att dom går så fett på toppen! Dock har jag hört mycket skit om rotax, med lagrena, men har inte hänt nått för mina polares, dock kör dom 600an, och det var ju 800an som var värst drabbad. Magnapullerna verkar tjorva också, det har kompisarna haft lite problem med.

Farsan har en 600sdi, går klockrent, dock har jag hört att dom stockar igen spjällhusen med remdamm efter typ 200mil.
 
4

426H

Har inte hört om några speciella problem med twinspark 800:an. Fast den är törstig om man nu bryr sig om det.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Har inte hört om några speciella problem med twinspark 800:an. Fast den är törstig om man nu bryr sig om det.
jo men då har man ju roligt för dom pengarna. dock så ska ju polaris 700 (07->) vara rappare och även snålare
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Polaris VES motorer är väll bland det driftsäkraste som byggs vad jag vet?
Enda med problem är 800an som har dåliga avgasgiljotiner, löser man lätt med att byta till rostfria.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
I princip samma uppgradering/modifiering finns till Rotax Serie-III 800'a motorer !
Apropå...."2stroke"...du verkar ha bra koll på 2T-spisar har jag sett i andra trådar:cool: Vilken skulle du valt av -05:as Lynx Adventure 800HO eller dito Switchback 800. Samma miltal (runt 3-400 mil) och samma pris. Av din avatar att döma kanske svaret är givet ;)

mvh / Matti
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Varit lite inne på bigblockarna och läste mycket om att 800-900 var de absolut bästa motorerna de gjort när man ser till effekt/hållbarhet.

När jag uppgraderar blir det en sådan :)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
"2stroke"
Du verkar ha bra koll på 2T-spisar har jag sett i andra trådar.
Vilken skulle du valt av -05:as Lynx Adventure 800HO eller dito Switchback 800.
Samma miltal (runt 3-400 mil) och samma pris.
Av din avatar att döma kanske svaret är givet ;)

mvh / Matti
Jag har skruvat massor av både Polaris 800'or och Rotax 800'or och båda har sina egna små/stora problem...

Polaris 800
* VES ventiler
* Material i vevaxlarna samt yttre PTO lager.

Rotax 800
* Insugs gummin/reed korgar
* Vevaxel lager
* Fel design på kolvarna samt dåliga kolvringar


sen är det ju det dära med en massa personliga tyckanden...

Switchback'en är JÄVULSKT snygg !!! :rock:
( 10 ggr snyggare än LYNX'en )
Men den är egentligen en kortad RMK och då passar den absolut inte mina behov.
Samt att jag aldrig varit imponerad av Polaris finish på grejer
dock är den mer lättskruvad än LYNX'en.


Adventure'n är betydligt mera välbyggd och till det en OTROLIG fjädring ! :rock:
Och det räcker faktiskt för min del då "fjädring" är av prioriterad betydelse för mig och mina/familjens behov.
LYNX'n är dessutom en otroligt snabb hybrid/crossover ;)

LYNX blir mitt val, precis som du gissat.

.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Tack för ett riktigt bra svar :beer:

Är det sant som jag hört att det från fabrik sitter rostfria giljotiner på 800 VES -05orna ? Är det generellt så att 600-orna från bägge märken att föredra vad gäller driftsäkerhet, dvs 600 sdi alt 600 VES HO ?? Var det inte nån tekniker på Rotax som hävdade att gamla 670:an var den optimala 2-taktstwinnen vad gäller volym/slag/borrning/effekt.....mer än så och det blir "krystat" ???

mbh / Matti
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
när du säger gamla big blockarna elr zr menar du tripplarna elr äre twins ?

jag kan iallfal lägga till min mening om thundercat/zr 800-1000 tripplar dom går grymt men tyvär har dom för stora ''skavanker'' tex vattenpumps packningarna brukar pajja efter 300-500 mill och vatten läcker in till balans axeln = mega haveri och så brukar tändningen ge upp ganska tidigt men annars går dom som satan
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
när du säger gamla big blockarna elr zr menar du tripplarna elr äre twins ?

jag kan iallfal lägga till min mening om thundercat/zr 800-1000 tripplar dom går grymt men tyvär har dom för stora ''skavanker'' tex vattenpumps packningarna brukar pajja efter 300-500 mill och vatten läcker in till balans axeln = mega haveri och så brukar tändningen ge upp ganska tidigt men annars går dom som satan
Twin:)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Är i begrepp att köpa beggad "allroundskoter" i prisklass 70.000 kr. Kollar på X-trim, Renegade, Switchback och Crossfire. Är ganska inläst på "alla problem" motormässigt med de olika valen. Kanske så pass att man "bara ser nackdelarna".......:eek:

Rotax Serie-III med dåliga kolvringar, packboxkalvning, ramlagerras, insugsgummiras mm. 600 SDI möjligen stabilare än 800 HO....eller!? Är det bara Rotax som har valt alternativet med kapslade fettsmorda ramlager (vilket verkar vara en viss nackdel jämfört med oljesmorda eftersom underhållet, "återinfettning", inte verkar skötas som det ska vare sig av ägare eller aukt verkstäder!?). Nya 800R-snurran som har vätskekylt vevhus....klarar sig de fettinsmorda lagren längre på denna eftersom arbetstempen i blocket är lägre...???

Polaris 800 med VES-ras (ffa före -05) samt vad värre är med undermålig kvalla på ramlager på PTO-sidan => vevaxelhaveri. Klarar sig VES 600:an bättre i detta avseende.

Nu till huvudfrågan...Suzukis stortwinnar dvs Arctic. 700:an i gamla F7:an hör man ju sällan något ont om, men det kanske finns något ont att säga om den också? Gamla 800/900 Suzuki bigblockarn som satt i ZR hörde man ju sällan om några värre ras på....satt väl smidda Wiseco i från fabrik på senare årsmodellerna, eller!? Nyare twin-spark 800:an...hur är det med den...är det "en sund" motor konstruktionsmässigt???

mvh / Matti
Får man fråga varför du säger att du ska köpa en maskin för drygt 70papp och sedan frågar om motorer som sitter i maskiner som kostar 30000-50000kr?
Sen går det att åtgärda de flesta av de kroniska felen på motorerna du nämner. Du löper antagligen större risk att råka ut för generella motorras som haveri pga felaktig bestyckning eller t.ex varmnypning pga dålig kylning än haveri pga kroniska fel...