Suzuki 440 surar...

Mekarnilsson

Välkänd medlem
18 feb 2009
244
0
16
Ramsjö
Har ett problem men phazern som jag satt ner en 440 suzuki motor i.
Den går riktigt fint när den är kall men när den hunnit bli varm så vill den bara gå bra på höga varv.
Går knappt att komma iväg från stillastående i lite snö då den bara bööööööhar. Den går också bättre på halvgas än helgas när detta fenomen uppkommer...


Har rengjort förgasarna men har ingen luftburk på för tillfället. Kan detta påverka?
Känns som att den får på tok mycket soppa men varför?



Vad är de bruna slangarna överst till för?
Om man blåser i den rinner det in bensin rakt in i insuget. Känns lite som om att den har något med det hela att göra...

Någon som har några ideér? :eek:hwell:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Dom slangarna är bara avluftning till flottörhuset. Dom har GARANTERAT inget att göra med ditt problem. Hur ser stiften ut då du bluddrat fram sakta ett tag? Båda lika sura, eller bara ett surt?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
sitter det powerjet på gasarna ? tycker de ser ut som det på slangarna och har du glömt det munstcyket eller monterat ett åt hvete för stor borde de kunna bli om du beskriver , vilken årsmodell är det på motorn och var kommer den ifrån ? är gasarna std ? luftburken påverkar men snarare åt andra hållet , det är inte där du har felet
 

Mekarnilsson

Välkänd medlem
18 feb 2009
244
0
16
Ramsjö
Okej båda stiften är så blöta som dom kan bli när den blir sur...
Ingen powerjet utan primerpump i den blåa slangen. Och den kommer det inte någon soppa ur om man inte pumpar.
Motorn kommer ur en AC jag 440 årsm 92. Förmodligen någon gammal race maskin då den var ned fodrad och skuren när jag fick den så jag borrade upp den till original dimension igen.

Om man blåser i de bruna slangarna som syns på bild så flödar det bra nog i båda gasarna och man ser hur det kommer in soppa från pumpen även när motorn är avstängd. Hur går detta till? Fattar inte hur det kan bli så...
Tänkte att det kanske var det som hände när slangarna sitter så nära både insug och fläkten på motorn så jag pluggade dessa men det gjorde heller ingen skillnad...

Flottörerna funkar också som dom ska och stänger fint.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Då du blåser i dom slangarna så blir det övertryck i flottörhuset, vilket gör att den flödar. Helt normalt.

Däremot kan det ju inte komma soppa från pumpen då motorn är avstängd... Det tyder ju både på att flottörnålarna inte stänger, samt att bränslepumpen inte är "tät" då motorn är avstängd. Konstigt.