surrning på släp

4

426H

När jag köpte en beg skoter för några år sedan fick jag med en pryl som är bra när man surrar skotern på släpet. Den ser ut som ett upp och nervänt U och man ställer den på fotstegen och sen är det bara att dra en spännrem över och dra fast. Nån som vet var man kan köpa sådana? Skulle behöva en till..
 
4

426H

Jag hittar den inte på skoterbutikens hemsida? Kanske har utgått ur sortimentet. Efter lite googlande hittade jag en spännbåge i sortimentet hos bilcity östersund.

Så här ser den ut på bild i alla fall:
 

jansun

Aktiv medlem
16 nov 2006
88
0
6
Östersund
www.kkam.se
Kom bara ihåg att alla länstrafikgrupper inte godtar denna som "fastsatt i alla riktningar". I Jämtland gör dom det, men jag har hört att det inte är så i alla län.
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Jag gav upp att försöka regga mig på skoterbutikens hemsida, försökte i en veckas tid, utan ringde och beställde istället, MEN jag beställde grejorna 5 december -07 och fick sakerna 19 januari -08.
Nu vet jag ju inte om det var nåt speciellt som hände just den gången, har aldrig beställt av dom tidigare.
 

esspeji

Välkänd medlem
27 dec 2007
242
0
16
Luleå, Sweden, Sweden
Jag gav upp att försöka regga mig på skoterbutikens hemsida, försökte i en veckas tid, utan ringde och beställde istället, MEN jag beställde grejorna 5 december -07 och fick sakerna 19 januari -08.
Nu vet jag ju inte om det var nåt speciellt som hände just den gången, har aldrig beställt av dom tidigare.

Jag "beställde" via mail då sidan inte fungerade... men fick besked idag att det skulle vara åtminstone tio dagars leveranstid på boggiefjädrar... så det får nog bli en annan firma känns det som. Nu är det iofs förståeligt att man inte kan lagerhålla hur mkt som helst till en jättegammal skoter så jag säger inget om det, men det är ju samtidigt inga pengar i sammanhanget att ha lite ockelbofjädrar hemma.. :rolleyes:
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
jag spänner fast skotern för min egen skull, säkerhet och trygghet. det där U:et är ett SKÄMT!

skotern lär komma som en projektil om man frontar.

ett 2.5ton spännband fram och ett bak. känns säkrare.

:rock:
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Kom bara ihåg att alla länstrafikgrupper inte godtar denna som "fastsatt i alla riktningar". I Jämtland gör dom det, men jag har hört att det inte är så i alla län.
Det som gäller vid surrning av last är: Förankringen ska hålla för hela lastvikten framåt, halva åt sidorna och bakåt samt dubbla lastvikten neråt.

Vad en okunnig trafikpolis tillåter eller inte får stå för dom men om surrar sin last på ovanstående vis har man iaf. i lagens mening gjort rätt samt kan känna sig någorlunda säker vid en ev. olycka.
 
Last edited:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Min lösning
Ett "fyrkantrör" tvärs över skidorna och framför spindeln som skruvas fast med 10mm vingskruv, i aktern en vantskruv i dragkroken
Visserligen måste man fixa lite på släpet typ montera stålplattor för vingskruvarna etc
Fördelar: skotern rörs inte en mm under transport, snabb lastning o lossning
Nackdel: inte säkert att det passar om man ska frakta en annan skoter
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Min lösning
Ett "fyrkantrör" tvärs över skidorna och framför spindeln som skruvas fast med 10mm vingskruv, i aktern en vantskruv i dragkroken
Visserligen måste man fixa lite på släpet typ montera stålplattor för vingskruvarna etc
Fördelar: skotern rörs inte en mm under transport, snabb lastning o lossning
Nackdel: inte säkert att det passar om man ska frakta en annan skoter
Har sett åtminstone i staterna att det finns att köpa färdiga lastsäkrings system som liknar det runte beskriver. Tycker det låter som en angenämt sätt att få skotern ordentligt surrad, nån som vet om det finns att köpa i Sverige?
 
R

Robin

Fördelen med lösningar så som superklamp är ju även att skotern får fjädra fritt vid dåligt vägunderlag osv. Så man får en mycket mjukare och behaglig färd i bilen, och förhoppningsvis minskar man den ryckiga gången när man kör in i ett gupp eller liknande, givetvis med undantag beroende på hurdant släp man har.