Sur tomgång, mycket avgaser?

Skotta_Snö

Välkänd medlem
27 feb 2007
142
0
6
Umeå
Hej!

Min IQ 600 HO -07 har börjat bete sig skumt.
Den vill nästan bli sur på tomgången och bluddrar när man ska iväg även efter bara typ 30-60 sek på tomgången. Blir även grymt mycket avgaser på tomgång och lågfart(svårt att avgöra i hög fart). Om man varvar upp den några gånger eller drar iväg så går den till sig ganska snabbt och går som ett skott -bra gasrespons, pigg och trevlig.

Den verkar dra mycket soppa också men jag har inte kontrollerat exakt ännu, återkommer ang. det.

Avgaserna är ovanligt "fräna" och luktar en del bensin.

I slutet på förra säsongen bytte jag insugsgummin, reeds och drevade ned om något av det kan nu kan spela in. Såvitt jag vet är det ingen specialbestyckning utan bara ombestyckad efter första servicen då de är väldigt generöst bestyckade från fabrik.
Tycker det känns konstigt att jag skulle behöva bestycka ned på lågfart bara för att jag bytt till nya fräsha delar.

Kanske bara finns nån skruv jag kan justera på?

Jag har bytt stift (BPR9ES).
Startat den under sommaren med jämna mellanrum.
Låtit en del bensin va kvar i tanken under sommaren men sedan tankat fullt flera gånger.

Det enda knepiga jag sett som jag måste kolla är att luftintaget inte riktigt verkar hamna rätt mot luftboxen så jag kanske gjort nån miss när jag monterade luftboxen hur man nu lyckas med det :weird: (hålen går inte precis på varann)
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hejsan! Prova byt till motsvarande champion tändstift så kan nersurningsproblemet försvinna. Om inte luftburken är ordentligt på plats så borde den bara gå snålare eftersom den får mera luft vilket inte är så bra om du ligger på fullgas länge (helt beroende på hur din maskin är bestyckad)

H. Christoffer