Supertips, vad är lämpligt att börja med tror ni?

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Ska i med supertipsen i maskinen nu och då undrar jag vad ni som har kunskap inom området tror är en bra grund att börja justera från.

Vikterna heter 60Y (60g grund)

Vad tror ni om följande:
Häl 7+7
Mitt 1+1

Väger jag allt blir det 78g

Som jag förstår det är det bra att vikta så mycket man kan i hälen för att sedan eventuellt vikta på mer i mitten och på toppen?

Spec:
Nytro XTX med kompressor, ca 0,4 bar
144" CE 2"
19tänder på lilla drevet
vit-blå-vit primär, slår till på 2500 med originalvikterna.
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Skoter nytro xtx mcx180 och 19 kuggars topp drev 44 matta.
Ulmer racing V-kitt, bestående av 47-37 helix, O-P-O prim fjäder (30 i starttryck och 137 i sluttryck om jag inte minns fel) och supertip 50Y vikter, till orginal xtx var dessa viktade tungsten i botten endast. Orginal vita sek fjäder förspänd till 90 grader.

Jag körde/kör med 50Y vikterna, 14 gram i botten, tungsten + fyra brikor på mitten och 3 på toppen, tott 78 gram. Skulle ha fått tag i 60Y vikter då de nyper hårdare på remmen och att man sliper vikta så mycket. Viktar man mycket i mitten blir det dårlig backshift har jag läst någonstans, vet dock inte.

Jag har till i år gått på en fjäder (Y-G-Y) som har hårdare starttryck 40 och mindre sluttryck 127, samt orginaldrevningen. I förhoppning på att slippa vikta på så mycket, vilket tydligen inte är så bra när man kör hårda fjädrar och stora helix vinklar enligt nån variator handbok jah skummat i, och förhoppningsvis få grejerna att lira lite bättre. Hade en tendens att flyga upp mot 9000 för att droppa ner mot 8400, för att sedan öka igen när man sträckte ut maskinen på en sjö.

Fick för mig att det gick för "lätt" och variatorerna växlade ut för fort. Mycke vikt på vikterna gör att du sänker inslaget, så du kanske måste skaffa en hårdare fjäder. Jag ligger nu på 2900 med en fjäder som har 40 i starttryck, har provar AC gula och röda-vita fjäder som ska vara hårdare på vridningen, men JAG tyckte det blev sämmre, matade inte lika hårt och V-skivorna blev varmare.

Vit-blå-vit är det en "short spring" för jag hittar inte denna fjäder i "long spring" långa fjädrar ska det väl vara till nytron???
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Intressant med din redovisning Schlorven, vit-blå-vit kommer inte från nytro utan typ nån venture gt eller liknande och har typ 15kg i starttryck och samma sluttryck som original. Original tycker jag att den funkar perfekt med ett tillslag på 2400.
Jag tror att jag lastar på typ tungstenarna i botten och börjar där, har jag otur så lär variatorn nästan börja driva på tomgång isf får jag byta till en fjäder med hårdare starttryck.
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Måste tillägga att arctic fjädrarna var i sekundären, för att se om den orkade hålla imot bättre än den vita orginalfjädern. Var köpte du dina supertip vinter, ntc i Arvidsjaur har inte 60 Y vikterna
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Dessa är köpt direkt från staterna skulle jag tro, fick med dom på köpet när jag köpte kompressorn begagnad.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Provade i kväll att slunga i 8st engrammare på hälen och 4st på mitten totalt 72-73g på vågen. Ska provkör i morgon för att se hur det lirar.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Har nu testat en massa olika viktningar, upplever att skotern är väldigt rapp när man trycker fullt från stilla, varvet går upp till ca8500 men sedan bara efter någon sekund så tappar den ner till 7500 och det känns en enorm skillnad i effekt.

Så frågan är... hur får jag maskinen att hålla jämnare varv, har jag kanske för mycket vikt i hälen?

Detta testade jag senast: Ytterst 4 brickor, mitten 0, hälen 8 brickor. (stålbrickor ca 1gram styck, stm 60Y bas)
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Ta bort 1 bricka i hälen om den vägde 1g ,2 i topp.
Du kör med kompressor och behöver varvet för att få laddtryck.
Det blir att har du för tunga vikter kommer inte varvet och där med inte laddet.
Börja alltid justeringen inifrån först hälen sen mellan och sist toppen.
Vad är det för grejer i sekundären?
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Har original fjäder i sekundären spänd ett snäpp över standard, tänkte att man kanske skulle slippa pilla i den då den funkade så bra original.

Ja precis som du säger behöver jag hålla så höga (stabila) varv som möjligt för att hålla upp effekten.

Hittade ett bromspapper... och det skiljer ganska mycket:
9200 182.5hk
8200 164.7hk
7200 139.9hk
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Provade enligt mrtwostrokes recept att plocka ur 2 gram ur toppen och 2 gram ur hälen resultatet blev helt klart bättre tyvärr har föret blivit ganska hårt nu så så att det blir mera hårdtestning i helgen då vi beger oss till Åkersjön.

Nuvarande setup :
Top 2 brickor || Mitt tom || Häl 6 Brickor