Super Touring-600 ( 2003 ) Rusande motor... ?

ridern

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Vi har lite problem med farsans supertouring 600 -03. Ändå sedan han köpte skotern så har motorn rusat lite, altså när man kör så kan den fortsätta dra fastän man släppt gasen, ligger då på ca 6000rpm. gasar man till snabbt så går den ner till 3500rpm vilket också är tomgången på den.

vi köte den på affär, dom hade in den och bestyckde om den, då gick den normalt med rusning osv, fast blev sjukt slö och bluddrade och hade sig.

Någon som vet om dessa motorer brukar ha detta problem och vad det kan bero på?
 

rotax 4-life

Välkänd medlem
10 jan 2006
374
0
16
Sv: Rusande motor, Supertouring 600

exakt så håller min summit också på, sjukt irriterande...
 

ridern

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Jou, trottlarna tror jag mer på, jag har hört rykten om att dom hade problem med någon 600 motor något år, ingen som vet något om detta?
 

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
Hittade du/ni felet?

Vore intressant att veta då farsan har en likadan skoter med exakt samma problem
 

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Man kan ju få en skum motorgång om förgasargummin är spruckna.....likadant om packboxar på veven är trasiga.....igentligen alla ställen där de kan dra tjuvluft....
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Låter som att den drar tjuvluft, vanligast är väl insugningsgummina. Man kan spraya startgas runt gummina när maskinen går på tomgång och se om den ökar i varv. 3500rpm i tomgångsvarv låter oxå lite högt. Det där med att trottlarna som kärvar då ska det vara väldigt slitet i förgasarna.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Finns några andra gamla trådar om det där.

Det är ganska normalt för dom där motorerna, min gamla 700:a gjorde likadant.
Spraya startgas för att vara säker dock!
 

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
Jo men nåe tjuvluft drar den icke..

Har kollat runt en hel del om det och ja det är tydligen många som haft det problemet.
Det knepiga är ju att den har haft fin tomgång förut (?).

Har själv en en mxz 700 -01 går klockrent på tomgång och "rusar" inget

Så man kan ju undra vad som är normalt eller inte