summit xrs 800 2010

skarrasåg

Medlem
17 feb 2013
26
0
1
Har kikat lite på en summit xrs 800 -10. Men hade velat höra lite för å nackdelar och om dom har några kända fel osv. Mvh
 

omalley

Välkänd medlem
22 jun 2012
225
0
16
Piteå
Jo den är ju en hill climber, inte en riktig "karvare" vilket gör den svårhanterlig i det djupa jämfört med andra/nyare långbandare. Har dock för mig att en s36 framvagn ligger runt 5k nytt.
 

skarrasåg

Medlem
17 feb 2013
26
0
1
Okej, med vilka intervaller ska man fetta om vevlagrena? Den jag har kikat på fettades in för ca 250 mil sen.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Om fettet försvinner och yttre packboxar är hela så är lagren kass och måste bytas. Om fettet ligger kvar så blir det aldrig gammalt.
Bytte lager i en 600sdi med 1800mil på mätaren bara för att vara säker när kolvar ändå byttes men det var inget fel på vare sig lagren eller fettet i den.

Så snacket i min värld fettar man om veven om man upptäcker trasiga yttre packboxar.
Om det svettas endel fett vid en packbox då öppnar man, om fettet är svart och rinnigt så är inre packboxen trasig och man byterlager, annars har man rivit motorn helt i onödan.
 

skarrasåg

Medlem
17 feb 2013
26
0
1
Okej tack för svaren är lite i valet å kvalet om hur ja ska göra har en rmk 600 nu men saknar lite mer kräm i motorn men vill samtidigt ha en någorlunda lätthanterlig skoter så man kanske avaktar ett tagvmed att byta:)