Summit X 800 -12

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Blev en liten sväng idag,mest för att köra in remmen jag la på tidigare. Kör nu med en 377 rem. Maskinen upträder annorlunda med den motför 391 an. Hade en liten tvekan från motorn idag,ungefär som om man kommit åt nödstoppen eller nåt i en tiondels sekund. Annars så funkar allt som det ska och den blir piggare för varje gång man är ut. Enligt YR så ska det snöa rejält här i veckan,vilket passar bra då jag är ledig. Så då blir det att åka lössnö för hela slanten...
När motorn tvekar så går den lite för lätt. 377 remmen vill ha lite mer vikt i primären. ställ ner Cliken på ett lägre #. Årets BCX körs nu på C#1 för att fungera med org set up under inkörning. OBS max 7900 på -12an. Går bäst under inkörning på 7700-7800 därför att motorn har NU lite mindre förtändning.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Nja.. Jag tror inte att den går för lätt. Tvekningen hände med jämn gas c.a 6500 varv. Hade hållt samma läge på gasen ett tag ( körde över en sjö ) Kör på c#2. Har haft upp den till 7900 på spår och 7400 i lössnö som mest med 391 remmen,allt enl digitala varvräknaren. Ska prova med 377 an och se nästa gång jag åker ut. Tar väl med en 10 ans nyckel och testar c#1.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Blev en liten tur idag,trots en jävligt seg förkylning med feber å elände.. Ingen tur som ger en summit rättvisa men det var skönt ändå. Kan konstatera att DS skidorna skulle ha levererats den 1.a April ihop med dom andra skämten. Dom styr ta mig tusan inte ett dyft. Blir nog SLP rätt snart. Motorn går hur fint som helst,remmen är hel å fin än så länge. Tar lite soppa,men är hårdare på olja. Provade att vicka omkull oxå på något så dumt som en plogad skogsbilväg...skulle sladda runt lite när jag vände om och DÅ minsann fick skidorna grepp i nåt....nåja inga skador iaf förutom stoltheten.:hahaha:
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Kan efter helgens tur konstatera att handtagsskydden var riktigt värdlösa (och då jömför jag med dom som satt på REV,en). Nuddade en gren med det högra och då flög det all världens väg. Det vänstra smekte ett träd senare på dan och så var det trasigt. Även plasten i kåporna visade sig vara av rysk kvalitet. Variatorn tog dessutom en tugga av det fina skyddet. Oljeförbrukningen ska vi bara inte tala om,den är gigantisk. Det värsta i det hela är att jag inte våldskör eller spöar maskinen dagen lång. Med samma körning på min REV Renegade så satt orginal handtagsskydden kvar. Inte bytte jag nån plastkåpa heller. Inte ens dekalerna såg slitna ut.Detta efter 1075 mil. Dålig kvalite på den nya maskinen. Dessutom kändes ju 600 sdi motorn riktigt pigg i jämförelse med 800 etec motorn. Den lossnade lite för ett tag sen men nu känns den bara trött.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Har pillat på clicker skruvarna så nu är det bättre fart på den. Konstiga var att jag fick gå tillbaka till ursprungsläget direkt. Nu går den väl som den ska. Tar lite soppa. Tar ingen rem heller. Har tagit olja som ett as tidigare men idag tankade jag på mack efter dagens körnig så jag passade på att mäta: 2,76% olja. Godkänt enligt mig. Var hyffsat mycke slingrig skogskörning idag,ospårat naturligtvis.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Jag har kört 50 miil med min bcx sista tankningen låg oljeförbrukningen på 3% , den har legat på 3.5% tidigare så det kryper neråt .. själv har jag clickerskruvarna på #1 då varvar den 8000-8100 rpm vid full gas överallt ,djupsnö plogad väg uppför och nedför, har aldrig problem med att varven går ner, däremot ska den väl ligga på 7900 rpm för att ge max, så man får titta på vad man gör åt det, remmen ser ut som ny så det känns ju bra..
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Ska lämna in den på Inkörningsservicen imorgon. Ska låta dom dreva upp den till 23-49 dvs samma drevning som -08 ans Summit 800 hade. Så får vi se om variatorerna får en omgång sen.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
jag läste på dootalk om nån ny uppdatering på 2012 800 e-tec , dom skulle visst gå lite för fett vid vissa varvtal tror det stod 7800 rpm , lyssna med handlarn om det gäller din.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
jag läste på dootalk om nån ny uppdatering på 2012 800 e-tec , dom skulle visst gå lite för fett vid vissa varvtal tror det stod 7800 rpm , lyssna med handlarn om det gäller din.
Hörde talas om det där. Ska ta ett snack när jag kommer dit.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Kanske därför den tappar varv efter ett tag om du ligger fullt och den varvar 7800 rpm , om den får för mycket soppa vid dessa varv kanske den tappar orken efter ett tag..?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Jo det hade man ju kunnat tänka sig. Men i helgen har det funkat klockrent. Håller 8000 så länge man håller gasen i botten. Men vi har sån himmla bärighet i snön här så man behöver inte tokgasa för att ta sig fram. Bara om det blir riktigt brant.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Såg en inskannad bullentin på dootalk om detta ... kom ut 4 januari 2012 tror jag det , var vi får väl se jag ska nog in med min nästa vecka om det blir lite mil i helgen. Fick du veta om inkörningen var avklarad det ser dom väl i datorn?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Lämnade den igår kväll och ska hämta den på fredag så jag vet inte nåt ännu. Tror inte att inkörningen är avklarad.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
I datorn ser dom bara om första steget av inkörningen är avklarad.
Efter 80 liter bränsle så ställer den upp tändningen, det är det som dom ser i datorn om det är klart eller inte.
Efter totalt 120liter så bestyckar den automatiskt ner på både olja och bränsle.

Har man kört upp 120liter så är 800e-tec helt inkörd.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
I datorn ser dom bara om första steget av inkörningen är avklarad.
Efter 80 liter bränsle så ställer den upp tändningen, det är det som dom ser i datorn om det är klart eller inte.
Efter totalt 120liter så bestyckar den automatiskt ner på både olja och bränsle.

Har man kört upp 120liter så är 800e-tec helt inkörd.
Ja du har helt rätt, bara det att i år så är det 80 liter soppa som gäller.