Summit X 800 -12

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Kul med ny maskin...när hämtar du den
Inget bestämmt ännu. Håller på att försöka sälja min nuvarande maskin.Byter in den om jag inte får nån köpare tills dess det är dags att hämta den nya. Har då ingen större brådska så länge det inte finns nån snö.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Kunde inte hålla mig till snön kom... På fredag hämtar jag den. Ska bli kul. Ska oxå bli skönt att slippa alla skambjudare på min gamla skoter.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Såå... Nu står den i garaget. Men inte utan viss ansträngning. Det spöregnade när jag hämtade den. Var bara att tvätta när jag kom hem. Eller bara.... tydligen hade skymmningsreläet för gårdsbelysningen gett upp under dagen för det var kolsvart på infarten då jag kom hem. Fixade det. Naturligtvis hade det frusit i vattenutkastet oxå. Mera fix. Sen flöt det på.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Det viktigaste är ju som sagt redan uppräknat och du har ju köpt en del av det. Men det jag väl mest nöjd med på XP Summiten jag hade var styrhöjarväskan. Sjukt härligt att få bort allt skräp man har i fickorna, plånbok, telefon, snusdosan, kameran m.m. extra vantar, mössa kan du ha där. Köpte mig en ny direkt jag köpte M8an också.

Sen kanske ett 12V uttag till ev GPS..

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Har börjat sätta dit tillbehören jag köpte till. Plockade bort variatorskyddet under resans gång , kollade lite på variatorn.... som var kladdig av nåt sorts vax eller olja. ÄVEN på skivorna. Bort med remmen , tinnertvättade variatorskivorna och diskade remmen med YES och vatten. Kan ju vara värt att kolla upp om nån fler har så...

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Har bokat en sån. Min första maskin med XP chassie. Så ni som kört Summit XP tidigare: Vilka tillbehör ska man sikta på? Å inge svammel som en kälke med remmar å liknande förslag.:mad2: Seriösa svar från er som kört Summit XP.
Stanna bara till på Kusön vid tilfälle så är du på helig ski-doo mark!

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Stanna bara till på Kusön vid tilfälle så är du på helig ski-doo mark!
Jo... Kommer förbi när man hunnit köra lite. Är lite tveksam när det gäller drevningen. Sk kolla upp om det är 19 eller 21 kuggar på lilla drevet. Instruktionsboken säger 19 , broschyren 21 och reservdelskatalogen säger 19 eller 21...? Har då inte tänkt åka omkring på ett 19 drev.

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
tar man bort gummipluggen på kedje-huset syns antalet kugg stansat på drevet, det sitter ett 21 kuggars på min bcx 800 där var brochyren rätt, instruktionsboken fel, den säger 23.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Då har man tagit premiärturen. Skotern kändes bra,inget skrammel eller rassel nånstans. Ska ställa in fjädring och stopprem innan nästa tur så kommer den att kännas ännu bättre. Än så länge är det för lite snö för att använda den som en Summit ska användas men det var jäkligt kul att komma ut en sväng. Fyllde olja exakt till maxstrecket och soppa upp till locket så man kan räkna på oljeförbrukningen. Ändringar är ju gjorda motför -11 ans 800 etec bl.a annan oljepump. Under dagens körning så luktade den inte mer än vad 600 sdi,n gjorde. Ska hålla koll så får vi se.

Attachments

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Fick den helsyntet, jag har kört 14 mil med min bcx 800 det har gått 1/4 i oljetanken , har inte kollat hur mycket bränsle det gått ska fylla upp allt till nästa tur så man räkna ut ordentligt.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Har fått lite mil på maskinen under julhelgen. 800 E-Tec verkar vara en motor som tar lite tid på sig att bli inkörd,kändes nästan lite tam i början men det släpper mer och mer för varje sväng man är ut. På grund av den ringa snömängden i dom trakter jag kör så har det blivit ganska så lugn körning hittills. Har ju ingen lust att skrota innan säsongen har börjat på riktigt. 34,65 liter bensin och 1,3 liter olja på 16,1 mil. Så olja gillar vi,om jag räknat rätt blir det 3,75%. Hoppas det justerar till sig för den nivån är inte acceptabel. Ska plocka av remmen under veckan och stoppa den i reservremshållaren. Har ju tid att köra in en rem igen när det ändå är så lite snö.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
.............massa text..... 34,65 liter bensin och 1,3 liter olja 16,1 mil. Så olja gillar vi,om jag räknat rätt blir det 3,75%. Hoppas det justerar till sig för den nivån är inte acceptabel. ..........massa text........
Jag hoppades också ifjol att det skulle ställa om sig efter inkörning, med många andra, finns trådar här på forumet om detta.

Verkar som om dom ska dra så mycket, min -11 ligger på den nivån också speciellt vid hårdare körning så fullkomligt rinner det olja igenom den. :(

Synd att dom inte verkar gjort nån förbättring tills i år, hoppades på
nån ändring som skulle gälla -11orna också.
Det går ju att ställa ner pumpen, men servicekillen jag snackade med ifjol sa att dom inte fick justera den.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Positivt är dock att variatorerna funkar bra,remmen ser ut som ny vilket den också ska göra efter 16 mil. Tog av den idag och stoppade den i reservremshållaren så har man en ordentligt inkörd rem till senare. Ska prova en 377 rem nu och se om det är nån skillnad. Utväxlingen 21-49 funkar suveränt bra när man snirklar sig fram i skogen,men när man åker t.ex dikeskant hade då jag velat ha en lite högre utväxling. Kanske 23-49 som -08,ans summit 800 hade. DS-skidorna ska jag ge en vinter.... men det känns som om det blir SLP PP till nästa säsong. Blir mer o mer nöjd med maskinen.Egentligen så har jag bara ett klagomål och det är oljeförbrukningen. Mattan har ett riktigt bra grepp tycker jag.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Blev en liten sväng idag,mest för att köra in remmen jag la på tidigare. Kör nu med en 377 rem. Maskinen upträder annorlunda med den motför 391 an. Hade en liten tvekan från motorn idag,ungefär som om man kommit åt nödstoppen eller nåt i en tiondels sekund. Annars så funkar allt som det ska och den blir piggare för varje gång man är ut. Enligt YR så ska det snöa rejält här i veckan,vilket passar bra då jag är ledig. Så då blir det att åka lössnö för hela slanten...