Summit t3 varvar inte ut.

KHansson

Medlem
5 sept 2016
29
1
3
Har fått problem med min summit t3 800. Efter att jag drevat upp 1 kugg på övre drevet så vill den inte varva ut. Går helt normalt tills man trycker fullt och varvar max 7300. Spelar ingenroll om jag klickar upp variatorn heller. Känner att det finns mer varv men stannar av av någon anledning. Och om man prövar trycka full gas några gånger så tänds även motorlampan men släcks så fort man stänger av motorn. Någon som vet vad problemet kan vara? Tyckte också motorn rörde sig nog så mycket om man tog tag i primären och lyfte lite. Hur mycket ska motorn kunna flexa?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Den ska inte flexa många millimeter med hårdhänt handlag.
kolla över motorfästerna framförallt på variatorsidan, bakre och främre, är svaga punkter på skidoo.
kan vara så enkelt att dom är så slut eller rent sagt av så primären trycks bakåt så pass mycket att variatorerna inte kan växla som dom ska.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
När motorlampan lyser håll M knappen intryckt samtidigt som du blinkar snabbt med hel&halvljuset så kommer det en felkod.
 

KHansson

Medlem
5 sept 2016
29
1
3
Konstiga är att skotern gick exakt som den skulle för nån vecka sen. Har endast drevat upp 1 kugg sen låtit den stå fram tills idag.
 
Reactions: Hybro

Brogge

Välkänd medlem
10 nov 2007
675
7
18
Lofsdalen
Vet av många etecar som varvar 7300/7400 som stiften gått på.

Men motorlampa borde vara en ledtråd, fått några felkoder än?

Hur är motorstoppet justerat ?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Är rullarna på sekundären hel? Är osäker på symptomen men det är ett vanligt fel att de går sönder och då växlar den ju helt fel.
 

KHansson

Medlem
5 sept 2016
29
1
3
Fick fram P1477 ''RAVE valve close position not reached ''
Hittade en slang från RAVE ventilerna som hade lossnat. Skulle tro det var felet. inte hunnit testa än.
 

KHansson

Medlem
5 sept 2016
29
1
3
Maskinen gick bra i 3 dagars körning men fick tillbaka att den inte varvade ur. Läste någonstans att man kan behöva lämna in för att nollställa raveventilerna om en vakuumslang lossnat. stämmer det?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Kanske men jag har aldrig behövt kalibrerna varken efter rengöring eller att jag haft problem med portarna.

Det sitter backventiler på vakuum slangarna till rave ventilerna. Ta lös och testa att dom fungerar. Har för mig att dom tätade åt olika håll så kom ihåg hur dom satt om du tar lös dom helt. Men det räcker att bara dra lös slangen som går mot rave för att testa blåsa/suga i dom. Det ska då vara tätt åt ena hållet. Detta har jag själv råkat ut för på en 800.

Edit:
En annan potentiell felkälla kan vara tändstiften kom jag på. Tjejens förra 600 etec hade precis liknande symtom, jag höll på bli tokig när jag inte hittade något fel och testade av en händelse att byta tändstift och vips så gick den som den skulle igen.
 
Last edited:
Reactions: kramer178racing