Summit går dåligt över 5500rpm

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
:ciao: Då var det dags att skruva!
Försöker att skriva ner allt så inga onödiga frågetecken uppstår.
Ha tålamod även om det är långt inlägg.

Skoter:Ski-doo summit 800 -01
Vad gjorts?:Motorrenov med wiseco kolvar, nya packboxar vev, nytt fett vev, boeysen reeds gått upp från 17.5 till 20 på lågfart av rekomendation från boeysen.

Skotern har funkat kanonbra hittills bortsett från nåt släckt stift under inkörningen.
Förra helgen justera jag bränsle/luftskruven ett kvarts varv ut pga gick lite fett. Nu utskruvad 1½ varv allt som allt. De gick även sönder en av de två små plastnipplarna på dpm:n men denna nu fixad.

Så till denna helg.
Skotern gick felfritt igår och de första 2 milen idag. Tog en sväng upp te skoterstugan, gick kanon. tända upp i kaminen och tog en tur längs ett krondike, polarn fastnade och jag vände å stängde av.
Efter start så börjar den böööa vid 5-5500 varv, släppte gasen för att åter gå bra, gick fint att varva ur för att sedan rätt som de var bööa till.

:notrust:Va f-n, okey tebaka vid stugan kolla stiften något mörkbruna men inte sura. Bytte stift ingen förändring. Bööa rätt som de var vid allt från 4500-5500 varv men släppte man lite snabbt på gasen så varva den fint.
Körde ner te byvägen och kollade vid nåt tillfälle kontakter å slangar.
Kan köra en bra stund på runt 4500-fullt varv utanproblem för att rätt som de e bööa. Testa att fortsätta hålla gas vid bööandet å den stannar helt. men startar på en gång och går normalt på båda. Kör byvägen te släpet, lastar och kommer hem. kikar igenom alla kontakter igen och tar en testtur, allt verkar frid å fröjd men bööar till rätt som de e.
Provar att gasa till mer vid ett bööande men den bara bööar mer då.
Släpper gasen å den återgår te normal tomgång på 1800 varv.:stupid::stupid::stupid:

Förslag på detta???
 
Last edited:

pitemartin

Medlem
4 feb 2010
30
0
1
Sv: PROBLEM!!! HJÄLP ÖNSKAS!!!

Kanske så enkelt som en ispropp? prova ställa in den i garaget över natten :)
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Sv: PROBLEM!!! HJÄLP ÖNSKAS!!!

Läste en tråd om en krånglande dpm men vet inte om de fick till det, hade väl provat både annan dpm och mpem.
Det lustiga med mitt uppkomna problem är ju att när den bööar till så kan man bara lite lätt å snabbt pumpgasa å den går normalt.
Ajja nu e de arbetsdag, sitta å lasta snö på x antal lastbilar sen får man väl kika lite mer
 

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Sv: Summit går dåligt över 5500rpm (välja vettigare rubrik nästa gång)

det är inte raveportarna som är skitig? har för mig att min gjorde så nån gång! så rengjorde dom sen gick den fint!
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
Sv: Summit går dåligt över 5500rpm (välja vettigare rubrik nästa gång)

kolla nålventilerna i förgasarna.. dem brukar kunna hänga sig fast de klar då ska stiften va blöta för då flödar dem ju.. bensinen? booster kanske? jag skulle börja med att rengöra förgasare sen fylla på lite booster och se hur de blir..
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Sv: Summit går dåligt över 5500rpm (välja vettigare rubrik nästa gång)

Fan va gormigt när de beter sig sådär men jag har några idéer!

1. Att gå upp till 20 i lågfart är dumheter av Boyesen att föreslå! Att en skoter som redan går FETT på lågfart ska gå ännu fetare är mkt konstigt.. jag skulle rekommendera att gå NER till 15 lågfart. Kompisen har en 800 01 o den har vi 12.5 i lågfart på som gått 200 mil utan problem.

Skulle även rekommendera att gå ner till 520 på högfarten för att skrämma upp några extra hästar... just nu sitter det i 520MJ (N), som är 560 högfart original SOM ÄR OCKSÅ GRISFETT! (Dock så har jag sett 01or med 500 MJ, så sitter det sånna i så låt det vara, vet ej varför vissa kommer med olika bestyckning)

2. Har du kvar reedspacerna? Ta isf bort dessa. Boyesen är designade att användas UTAN då de är kortare än original.

3. Kolla sprängskissarna en extra gång för att se att alla slangar ifrån DPMen går rätt!

/F
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Sv: Summit går dåligt över 5500rpm (välja vettigare rubrik nästa gång)

Rave portar rengjorda vid renovering, kollat nålarna, kollat gasarna. 500 på båda MJ. inga spacers.
Prova de nån skrev om smala slangar mellan dpm och gasare och med dem bortryckta så gick den problemfritt. Hmm dpm-byte?
De krånglar alltså nån gång över 4500 och uppåt 6000 varv. men kan även gå fint en stund emellanåt.
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Sv: Summit går dåligt över 5500rpm (välja vettigare rubrik nästa gång)

Om det skulle visa sig vara dpm:n som krånglar och jag ej får tag på en ersättare, går det då att byta gasare till några som kommer från en icke dpm maskin? Typ mxz 800?
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Ja då var vi påväg mot en lösning då kanske, tog lös dpm, plocka isär lock till stora röret, rent.
Tog lös solonoiden och hittar borrspån i solonoiden från att jag reparera ena nippeln till småslangarna. Låg lite spån i själva huset som har en lite kolv som arbetar upp och ner.

Får se hur det funkar imorgon då de inte e så populärt att starta nu.