Summit/Freeride höjare+styre

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
Har i nuläget en Summit 600 E-tec med original 200 mm styrhöjare.
Under skoterns dag så ställde jag mig på en Summit X 2012, som ju nu har fått samma styre/höjare som Freeriden. Gillade denna körställning skarpt!

Vet någon vad det är för höjd på dessa grejer, mätt från styrstångsinfästningen för höjaren upp till handtaget?

Går det att få tag på ett likadant set med styre+höjare?

Hur blir det med bromslangen/gasvajern m.m, kan dom bli för långa?
Tänkte eftersom det jag har nu är väl högre än Summit X/Freeride?!

Tackar för svar :)

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Kan inte säga höjden, men jag håller med dig, det är verkligen en kanonkombination.

Längden på kablar och wire ska inte vara något problem, om jag har förstått det hela rätt så har alla xp lika långa kablar, wire och slang. Lär väl bara vara att trycka ner, eller stripa fast.
Står i tillbehörskatalogen:
-"Fungerar med alla standardkablar och vajrar"

Här är art.nr på grejerna

506152502 Höjare
506152489 Styre
506152226 Handtag

506152540 "Insulant"
Kan tänkas behövas under handtagen också för att handtagsvärmen ska fungera då det är alustyre.

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
Tack för snabbt och bra svar!

Det känns verkligen som en bra kombination. Riserstyre ger en förbättrad känsla på något sätt. Kör det när jag cyklar mtb/downhill, och kan inte tänka mig att ha ett rakt styre där.

Ska ringa till min återförsäljare på måndag och höra om han kan göra en bra deal.
Tänkte samtidigt beställa ett likadant variatorskydd som sitter på nya Summit, då det tydligen ska kyla bättre samtidigt som det ska förhindra variatorn att äta på kåpan vid ett nerlägg, som den gör nu.

Man kan inte använda gamla handtagen?
Eller är det som förut att dom måste skäras bort om dom behöver bytas?!

En annan fråga,
Vad behöver man göra för att få ur kablarna/gaswiren som går "inuti" höjaren?
Finns det snabbkopplingar på alla kablar så det bara är att dra isär?

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge

Gör detta dig något klokare i kabelfrågan?

Angående remskyddet så ska det inte vara några problem, men du lär nog byta främre infästningen av skyddet.
Är bara ett par popnitar det sitter med.

Handtag har jag inte plockat av, så ingen aning..men dom känns ju rätt tight.

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.885
115
63
Skellefteå
Stick in ett smalt tryckluftsmunstycke i ändhålet på handtagen och dra loss dem samtidigt som du öser på med tryckluft. Funkar perfekt.

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
Stick in ett smalt tryckluftsmunstycke i ändhålet på handtagen och dra loss dem samtidigt som du öser på med tryckluft. Funkar perfekt.
Pratade med min skoterhandlare idag, och han gav samma tips! Var endast dom äldre handtagen som satt förjävligt hårt, dom nya var bättre sa han. Men tack för tipset ändå, ska köra på det!

Från styrhöjarens nedre infästning är totalhöjden ca 23cm. Varav höjaren ca 13cm.
Tack för all hjälp! Då var styret högre än jag trodde, t o m högre än mitt original, då höjaren är 200 mm och det är ett rakt styre?!

Dock så var tydligen det nya Summit X/Freeride styret tjockare i omkrets än det jag har, och då passade det inte att montera den där stora klumpen jag har med handstagsvärmarknapparna/backknappen - enligt min skoterhandlare.
Så han sa att jag skulle kolla in RSI's styren (och höjare), då dom var tjock i infästningen, men smalnade av i omkrets utåt mot handtagen. Dessa hade han hemma, så det var bara att säga till vad jag behövde.

Bilden hjälpte mycket, tack! Hittade den själv till slut på Ski-Doo's hemsida.
Kommer nog göra mig ännu klokare när jag ser kablarna i verkligheten.
(Blir inte förrän jul jag kan greja med det, annars hade jag gjort det omgående)

Variatorskyddet hade han hemma också, då en kund bytt till Team-variator på sin -12, och då gick inte skyddet på. Så det skulle han spara.
Får väl se hur infästningen ser ut när jag får det.

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
Efter lite funderingar så blev det till slut ett RSI Burandt styre, liknande Polaris pro taper-styre.
Men då allt var monterat så uppkom ett ganska jobbigt problem som jag inte alls tänkte på innan.

Bromshandtaget kommer alldeles för långt ut på styret, och även för nära handtagen, så det blir trångt för händerna :(
På nya Summitarna och Freeriden såg jag att styrfästet på bromshandtaget sitter annorlunda än på min, för att fungera med riser-styren. Ett sådant hade varit perfekt för min del..

Visst kan man säkert få tag på ett bromshandtag likt Freeride, men antar att det lär bli ganska dyrt + att man måste lufta bromsen sen, vilket jag inte har grejer eller kunskap till.

Är det någon som har något tips på hur man kan göra i mitt fall?

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
ny bromscylinder från freeride blir rätt dyr
begagnad från nån äldre ski-doo lynx med fästet på rätt ställe blir nog billigare.

Att lufta bromsen är inte alls avancerat, en slang som passar på nippeln på oket, en burk att samla upp gammal bromsvätska och en nyckel till nippeln är det som behövs har för mig att det är 10mm där nere.
en kompis som kan hjälpa dig är också bra att ha till hands.

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
ny bromscylinder från freeride blir rätt dyr
begagnad från nån äldre ski-doo lynx med fästet på rätt ställe blir nog billigare.

Att lufta bromsen är inte alls avancerat, en slang som passar på nippeln på oket, en burk att samla upp gammal bromsvätska och en nyckel till nippeln är det som behövs har för mig att det är 10mm där nere.
en kompis som kan hjälpa dig är också bra att ha till hands.
Jo, det var det jag antog.
Håller på och kollar på ett komplett bromshandtag/cylinder inkl. bromsljusgivare från en MXZ 800 -01, som skulle passa finfint enligt sprängskissen på Ski-Doo's hemsida.

Okej, så det är bara att koppla på slangen på luftnippeln på oket, lossa på nippeln och fylla på allt eftersom så det inte blir tomt i vätskebehållaren?
Är det lätt att komma åt bromsoket? Räcker det med att skruva bort skyddet som sitter med några torxskruvar, eller måste man göra något mer?
Har aldrig kollat in där, så därför jag frågar :)

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
33
Sandviken/Torsby
Slänger in en bild på hur det blev med styret och höjaren.
Riktigt nöjd med resultatet i alla fall, och bra mycket skönare än original! :)

Tyvärr blev jag lurad på bromscylindern jag köpte på blocket, då styrfästet satt lika som på mitt egna, och inte likt Freeride som jag behöver. (Trots att jag påpekade det minst 3 gånger...)
Så jag gjorde en provisorisk lösning med bromsen så länge, som fungerat bra.

Honkajjaja

Aktiv medlem
10 mar 2012
52
0
1
Sundsvall
Lust att ladda upp bilden på nytt.. skulle vilja se hur det ser ut då jag själv är intresserad av att byta styre på min renegade adrenaline.