Summit eller/vs Renegade

freddan25

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Funderar på antingen en Summit eller en Renegade, vilka är fördelarna/nackdelarna mellan dom.
Har tänkte årsmodeller mellan 00 - 03.
Hade även tänkt att slänga på en dubbeldyna för att kunna skjutsa ibland.
Så den bör funka till det, men till 80% kommer jag köra själv på den.

Va tycker ni och varför.
/Fredrik
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Man kan väl inte direkt spalta upp för/nackdelar som man skulle kunna göra om det tex handlade om en yamaha mm vs summit

Nu handlar det om samma märke och inom nääästan samma användningsområde

Frågan är väl om du vill ha en fullblodad mountain maskin eller en crossover

Äger själv en summit 800x 01 och den är otrolig i lössnö, självklart inte lika rolig på leden med 51mm kammar och 365 lång (385 om du väljer hmx versionen)
Jag har åkt 2 på min rätt mycket och tycker att dämparen är lite mjuk för att åka 2 på

Men åker du ensam och i lössnö så finns det inget bättre (inom den prisklassen)

Renegaden blir lite roligare efter leden eftersom den är kortare och mindre kammar men samtidigt en potent lössnö maskin

Såg förresten att du är ny medlem så jag kan även rekomendera snowmobiles skoterbank
där du kan hitta en massa matnyttig info om modellerna du funderar på

Kan också slå ett slag för Yamaha mm som du kanske också borde överväga?

http://www.snowmobile.se/servlet/se.medialeden.snowmobileinfo.ShowServlet
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Tycker du ska ta typ en 02 Summit 800, har haft en sån och hade bara problem med magnapullen, för den blev så varm från slutburken eller avgasröret (tror jag) så de smälte innuti. Allt e ju i plast förutom fjädern då. Dock ville den ha sina litrar tyvär. Tror den snitta 4l/mil vilket inte var så bra. Men de e grymt bra klipp i den och så e de ju en alround skoter, inte för lång och klumpig och så har den ju längden och mattan så du kan hålla av.