Summit 850 -18

Summit 165

Medlem
18 mar 2020
27
1
3
34
Norrbotten
Sist jag var ut med min så stannade den på en myr och startade inte mer, trodde det var stiften som gick.
Köpte nya och bogserade upp den på väg och bytte, dom gamla var väldigt dåliga.
Skotern startade när man höll gas men var utan tomgång och gick som vanligt på lite högre varv men lägre varv misstände och gav avgasknallar.
Lämnade den till senare och när jag skulle lasta på släp gick den inte igång mer.
Skotern har snart gått 1000mil.
Tanken är att testa med en komp mätare och se så stiften är rätt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Har den gått perfekt innan den la av så felet komp plötsligt?
Gick den het över 100c när den la av? Verkar kylningen funka med andra ord efter de bytt pump?
Hur många mil har du kört efter att firman bytt vattenpump?
Kompprov blir intressant att höra, håll full gas och ta även lös ett stift på den cylinder du inte testar så de går lättare att dra.
 

Summit 165

Medlem
18 mar 2020
27
1
3
34
Norrbotten
Har den gått perfekt innan den la av så felet komp plötsligt?
Gick den het över 100c när den la av? Verkar kylningen funka med andra ord efter de bytt pump?
Hur många mil har du kört efter att firman bytt vattenpump?
Kompprov blir intressant att höra, håll full gas och ta även lös ett stift på den cylinder du inte testar så de går lättare att dra.

Är olika maskiner, nu är det min egen det hände med.

Hann bara köra dryga km före den stannade, tyckte den var lite trögare än vanligt men tänkte att det var inbillning men när jag pumpade till på myren kände jag att det inte var riktigt som det skulle och tänkte stanna å starta om men när jag släppte gasen stannade den och startade inte mer Före dagen efter med stift byte å nu inte alls mer.

Tyvärr lånade jag ut skotern före sista sängen när jag själv körde och den stannade.
Så antagligen var den trög som jag upplevde den först och börjar tro det hände nånting på utlåningen som jag inte vet om.

Ska man hålla full gas när man mäter kompen och ha ur bägge stiften?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Ok annan maskin. Ja håll full gas och skruva ur stift även på den cylinder du inte mäter. De är enbart för att den ska gå lättare att dra. Dra så hårt du kan och tills mätaren inte ökar i tryck.
 

Summit 165

Medlem
18 mar 2020
27
1
3
34
Norrbotten
Jo den med termostat och vatten pump är en -17 som bara gåtta runt 400mil.

Min som nu blivit stående är en -18 som gått dryga 900mil.

Hur viktigt är det att indikera stiften när dom byts?
När är det rekommenderat att byta kolvar på en 850i?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Jo den med termostat och vatten pump är en -17 som bara gåtta runt 400mil.

Min som nu blivit stående är en -18 som gått dryga 900mil.

Hur viktigt är det att indikera stiften när dom byts?
När är det rekommenderat att byta kolvar på en 850i?

Du bör indikera in stiften + - 15 grader från spridaren. Köper du org brp stift blir de rätt när du drar åt rätt moment. Köpte du stift som inte är från brp måste du rita på stiften och dra åt så de kommer hyfsat rätt.
Kolvbytesintervall vet jag inte för just 850 motorn men de är nog lika som äldre 800an. De beror på hur den körts, Kör man mest djupsnö och så hårt att soppaförbrukningen ligger på över 4-7lm så byter man redan vid 400-500mil. Körs den enbart på led och rel lugnt så byter man på 750-1000 mil. Men de finns Usa åkare som kört 1500 mil också men de är onödigt farligt för kolvarna riskerar spricka då.
 

Summit 165

Medlem
18 mar 2020
27
1
3
34
Norrbotten
Skulle kolla kompen men mätaren jag lånat hade för grov gänga så gick inte dit så får kolla vidare imorgon.
Nya stiften satt 180° fel nu när jag kollade då jag gängade ur dom.
Var bara in på butik och sa att jag skulle ha stift till en brp 850 och fick dessa. 2944229441

Dåliga bilder men det är dom gamla stiften som satt i när skotern stannade.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Gick de inte gänga lös den grova gängan från mätaren för de brukar gå på de flesta mätare. När man gängat lös den grova blir de rätt gäng för dessa stift.
 

Summit 165

Medlem
18 mar 2020
27
1
3
34
Norrbotten
Gick de inte gänga lös den grova gängan från mätaren för de brukar gå på de flesta mätare. När man gängat lös den grova blir de rätt gäng för dessa stift.
Tyvärr inte på den jag lånat, har beställt en som borde komma i veckan med utbytbara gängor så får jag kolla vad det visar.
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Tyvärr inte på den jag lånat, har beställt en som borde komma i veckan med utbytbara gängor så får jag kolla vad det visar.
Ok. Jo jag funderade på hur sotiga stiften såg ut och då funderar man hur sotig är då spridarna!?
Vilken olja kör du på för kör man annan olja än brp xp oljan kan spridarna sätta igen. Men bägge spridarna kan inte sättas igen samtidigt. Fenomenet om en sätts igen blir liknade din felbeskrivning. Du skrev att den gick igång och gick bra om du höll lite gas och drog iväg normalt på full gas. Låt oss säga att ena spridaren ger för lite soppa på tomg och lite gaspådrag men kommer igång bättre på högre varv.
Men vi inväntar kompprov först så får vi se om de är ok. Om nu komptrycket är jämt så skulle jag tagit lös spridarna och kört dem ute i de fria så man ser sprutbilden när man drar i dragstarten eller om du har elstart. Man ser direkt om en spridare har för dåligt tryck eller spridning. Om stiften såg så illa ut skulle spridarna må bra av rengöring i viket fall.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Oj de va illa då måste du riva av cylindern tyvärr. Dubbelkolla att du dragit fast mätarens gänga fullt ut i den cylinder som va låg. Om gängan går trögt så dra åt med tång. Finns garanti kvar på maskinen?
 

Summit 165

Medlem
18 mar 2020
27
1
3
34
Norrbotten
Oj de va illa då måste du riva av cylindern tyvärr. Dubbelkolla att du dragit fast mätarens gänga fullt ut i den cylinder som va låg. Om gängan går trögt så dra åt med tång. Finns garanti kvar på maskinen?
Tyvärr satt den som det skulle och visade samma vid bägge mätningarna.
Nej -18 hade bara 2 års garanti så den gäller inte.
Andra gången det händer att jag bara ska köra klart säsongen och byta innan nästa vinter, förra var en 800 det hände på.

Månntro vad det kostar att repa en sån här motor?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Om du har tur har cylindern klarat sig så du bara behöver byta kolvar. De finns billiga kolvar för runt 1000-1200kr st. Om nikasilen är väck så kostar de minst 1600kr enligt blocket annons + frakter. Jag är osäker på om de går nikasila enbart ett cylinderlopp i en cylinderbank som sitter ihop? På de kommer packninssats för 700-1000kr pirat vers. Men orsaken till skärningen måste hittas innan man skruvar ihop igen. De kan tänkas en spridare lagt av eller igensatt bränslefilter som orsaka. Alt fel på bränslepumpen. När man ser kolvar cylindrar samt topplocken så kan man ställa diagnos på vad som hänt.
Kan den ha tagit in snö i luftburken så de blivit snöskärning? Sitter alla snöfilter på plats med andra ord?
 

Summit 165

Medlem
18 mar 2020
27
1
3
34
Norrbotten
Om du har tur har cylindern klarat sig så du bara behöver byta kolvar. De finns billiga kolvar för runt 1000-1200kr st. Om nikasilen är väck så kostar de minst 1600kr enligt blocket annons + frakter. Jag är osäker på om de går nikasila enbart ett cylinderlopp i en cylinderbank som sitter ihop? På de kommer packninssats för 700-1000kr pirat vers. Men orsaken till skärningen måste hittas innan man skruvar ihop igen. De kan tänkas en spridare lagt av eller igensatt bränslefilter som orsaka. Alt fel på bränslepumpen. När man ser kolvar cylindrar samt topplocken så kan man ställa diagnos på vad som hänt.
Kan den ha tagit in snö i luftburken så de blivit snöskärning? Sitter alla snöfilter på plats med andra ord?
Ska se med han som skruvar åt mig när han har tid att öppna och kolla vad som hänt.
Nä snö borde det inte vara för allt ska vara på plats och sen inte sånt före när det hände.

Blir först närmare hösten skotern kommer gå genom och kollas vad som hänt i den.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
-18 som förhandsbokades hade 4års garanti iallafall så kolla upp det så du är helt säker innan du river den själv.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Som flera tidigare har sagt så kolla garantin. Jag har en Freeride 2018 med fyra års garanti så jag har garanti fram till december i år (plockade ut den december 2017). Dock då förhandsbokad, det är då man fick med fyra års garanti, men absolut kolla det först ifall din också förhandsbokades då när den köptes. Om den gjorde det så bör du också ha garanti ett tag till (de flesta skotrar av 2018 års modell som förhandsbokades plockas väl ut under perioden november 2017-januari 2018 så då är garantin fram till november 2021-januari 2022 beroende på när skotern plockades ut).