Summit 800R 154, 2009 Montera Extern Vattenpump

flaskhals

Ny medlem
11 apr 2023
1
0
1
33
Järpen
Hej, Jag är inte så kunnig men köpte nyligen en Summit 800R 2009, som hade skurit av tidigare ägare. Så då har han lagat den och satt i ny cylinder och kolvar, samt monterat en extern vattenpump med nummer: 392020039. ( se bifogad bild). Han nämnde att han blandar olja direkt i bensintanken, men att man fortfarande ska ha olja i oljetanken då den fortfarande fyllde någon funktion.
Jag provade att köra skotern hemma en sväng på kvällen och då gick den bra. Gick varm någon gång på isig hård väg men kyldes ner när jag stannat ett tag och gick sen att köra som vanligt.
Sedan körde jag dagen efter och den gick varm väldigt snabbt och fortsatte vara varm. Så jag lämnade skotern. (Annars går skotern bra).
Nu har en vän felsökt och hittat att vattenpumpen är trasig.
Vet någon om det är bra att köpa en lika dan pump igen eller om man ska göra någon annan lösning? Tack för hjälp.
30245
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Oj den skotern skulle du inte köpt 🥴
Den pumpen ger nog för dålig fart/flöde för att kyla tillräckligt bra speciellt om den körs på växelström! Den måste ha DC(likström) för att ge full effekt men jag tror inte de duger heller. Jag antar att drevet i oljepumphuset gått väck och han orkade inte fixa det därav elpump. Men samtidigt kan drevet vara kvar och funka för han säger att man ska ha olja i oljetanken!?
Du kan prova en ny likadan pump men likrikta växelströmmen innan pump så ger den dubbla effekten.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Det låter faktisk som du köpt en riktig skitskoter. Troligen har drevet på vevaxeln som driver vattenpumpen/oljepumpen skurit då man kopplat bort oljepumpen vilket i sig är helt idiotisk.
Det enda rätta är att fixa den riktiga pumpen på motorblocket och koppla in oljepumpen igen.