Summit 800R 154" -08

Skrotiz

Aktiv medlem
30 okt 2011
56
0
6
Luleå
Hejsan!

Har nu äntligen köpt en ny skoter och med det dyker vissa frågor upp.
Skotern har gått 430mil och har nyrenoverad motor pga vevaxelras.
Kommer mest bara användas till lössnökörning.

Rem ätandet:
Han jag köpte den av säger att han körde 60mil på en rem, och det var nästan bara ospårat.
Jag tycker det är lite väl kort med tanke på vad remmarna kostar(ca:1700kr) men å andra sidan så är ju 60mil ospårat ganska många timmar.

Har kollat runt lite för att hitta tips på hur man blir av med detta problem men inte hittat så mycket, att låta remmen svalna av emellanåt verkar vara steg ett.
Men vad mer kan man göra för att få fler mil på remmen även om man gillar att hålla fullt?

Drevning:
Har redan funderat på att dreva ner den då jag inte är så mycket för jättehög toppfart utan ser hellre att det skjuter på bra redan från början och gärna sparar lite rem.
Men vilken drevning skulle ni rekommendera?
Kollade hos min lokala försäljare och båda dreven samt ny kedja kostar ca 2700:-
Verkar gå att dreva ner ganska ordentligt om man byter båda dreven.

Slutburk:
Jag gillar verkligen det där hårresande knattret från 2-taktare så en slutburk skulle sitta fint men vill inte ha en som låter alldeles för mycket.
En som är lagom tyst vid normal körning men som låter motorn yla fritt vid fulla spjäll hade varit fint, sen får den ju gärna ge några hästar också.
Om det finns någon pipa som ger mer valuta för pengarna så är det också intressant, men det får inte bli för högt ljud.

154" och hopp:
Klarar denna skoter att man hoppar och spöar den lite, eller viker sig chassi/boggie då?

Börjar med dessa funderingar och tar gärna emot tips på övriga förbättringar som går att göra med denna maskin.

Tror det kommer bli en fin vinter när den väl kommer(när det nu blir?)

/ Johan P
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Drevning och variatoroptimering, samt linjering av variatorerna ska lösa remproblemet.

Slutburk enligt din beskrivning tillhandahålls av Speedtech.

Hur stark/vek den är vill jag inte svara för.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Rem ätandet:
Men vad mer kan man göra för att få fler mil på remmen även om man gillar att hålla fullt?
Som tidigare talare plus kanske ett vent kit. Körde en Summit 800R -09 ifjol och monterade SLP Vent kit på variatorsidan det första jag gjorde. Vet inte om det bidrog eller ej men jag körde 140 mil på samma rem som dessutom körts av tidigare ägare okänt antal mil.

Slutburk:
Jag gillar verkligen det där hårresande knattret från 2-taktare så en slutburk skulle sitta fint men vill inte ha en som låter alldeles för mycket.
En som är lagom tyst vid normal körning men som låter motorn yla fritt vid fulla spjäll hade varit fint, sen får den ju gärna ge några hästar också.
Skulle satsa på en Speedtech. Har haft det på tidigare skotrar och dom är lagom diskret i normala fall men när du skickar på så låter det härligt...
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag kan inte svara på något förutom det om slutburken egentligen, då jag aldrig haft ett XP-chassi.

Min polare kör en MBRP i sin XP 600 och den låter rätt lagomt (irriterar nog ingen) vid låga varv och sjunger fint på höga. Jag har haft en Speedtech Adrenaline på en Rave 800 och den lät grymt och är dessutom rätt billig.

Sen så är jag rätt säker på att maskinen tåls att hoppa med, om det inte är väldigt stor skillnad på chassiet i XP 600 och Summit 800 -08, för han kör då hårt med sin! ;)
 

Skrotiz

Aktiv medlem
30 okt 2011
56
0
6
Luleå
Ska kolla på speedtech slutburk då.
Däremot funderar jag över drevning, inga förslag? Kändes som att det skulle vara lika att satsa på det direkt.
Sen ska ett vent kit dit kanske redan innan säsongen.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Slutburk så skulle jag tipsa om Henke´s burkar som dessutom ger ung +2hk och låter lagom som du eftersöker, drevning så satsa på 2kugg neråt och sen vikta primären (Juster viktpinnar) och ventkit eller nya variatorskyddet som kom i år som skall kyla bra!
 
W

Wettainen

Lånar lite här!
Har en HPS slutburk på min skoter nu, verkar vara en sällsynt burk för jag har försökt att googla upp den på nån svensk sida men hittar ej!
Nån som vet om den ger hk eller tappar?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.855
102
63
Skellefteå
Inklistrat från en tråd på dootalks mountainforum av "BigJohn":

correct factory gearing for current models...IMHO

2.25 tracks

163 = 21/49 106 chain (104 chain fits, no adjuster required)
154 = 22/49 106 chain
146 = 23/49 106 chain

2.5 tracks

163 = 20/49 104 chain
154 = 21/49 106 chain (104 chain fits, no adjuster required)
146 = 22/49 106 chain

Either way...these ratios MAKE more "common" sense for parts inventory, efficiency and would cover a wider range of riders than anything DOO has done recently...much less upgrading to HYVO gears/chains for reliability is ALSO a no brainer...BJ

Since I'm ona roll...how hard is it to put an oil drain on the chain case?? an oil level plug thats on the cover?? an adjuster bolt that can be turned by a ratchet wrench/socket vs an allen?? all in all..the "chaincase guy" at SKI-DOO should be fired for sheer incompetance...
 

Skrotiz

Aktiv medlem
30 okt 2011
56
0
6
Luleå
Har läst mig till att det blir bättre fart i maskinen om man schimsar knacksensorn och kopplar om tempmätaren.
Någon som kör med detta och kan bekräfta/avråda från att göra så?

Känns farligt att börja laborera med detta då det kan sätta vissa säkerhetsfunktioner ur spel.

Är fordonsmekaniker med bra kunskap om funktionen på just motorstyrning(med knacksensor) och förstår varför tändkurvan justeras med temperaturen på motorn.
På en modern bil(ca: -06 å framåt) så finns det ju hur många parametrar som helst som styr tändningen.

Däremot blir jag väldigt frågandes till varför motorn tydligen bara lämnar ca: 135Hk vid normal körning då det på pappret skrivs 155Hk, som tydligen bara uppnås vid motortemp under 46grader vilket sällan är fallet när man kör.

Alla svar är välkommna och jag fördjupar mig gärna inom detta område.