Summit 800 tappar varv

jobban6

Välkänd medlem
23 okt 2010
128
0
6
Piteå
Hej, jag har en Ski doo summit 800 03b, rev chassie.

Har problem med att den tappar varv efter fullgas pådrag. Om jag står still och trycker full gas så går den iväg bra men sedan tappar den ork och varv. Även när man ligger på jämn gas så växlar den dålig och den varvar rätt så mycket när an ligger ca 30 kmh med jämn gas, Har tagit isär sekundären och rengjort men det gjorde knappt någon skillnad. Har nu beställt ny fjäder och ska köpa ny variatorrem. Någon som aft liknande problem? någon som vet någon lösning, vill ju ha det fixat innan man drar iväg mot fjällen nu på vårkanten!

tack på förhand för svar :D

Det sitter en TRA3 light som primär och fjädern som är i sekundären just nu är röd, tänkte bara nämna det!
 

knurra

Aktiv medlem
4 dec 2006
68
0
6
Mora
Hade samma problem på min 440x, då var det glidlager och rullar i primären som var slut.
Blev en ny skoter efter variatorrenovering
 

skotergalning

Medlem
22 mar 2012
28
0
1
sorunda
som knurra säger, sikta på ny fjäder, rullar, glidlager så ska han nog gå fint igen! ta även komp prov på maskin så du ser att allt e som de ska, kan ju va kasst komp i han så den inte orkar stå iväg om man redan har farten uppe? hade liknande problem på min 440/600 och de va primären som va helt slut! mvh
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Tar och lånar tråden lite! Tror ni det kan va samma problem med min summit X 800 från 2011? Den varvade 7000 varv när jag köpte den (nyss genomgått motorgaranti) så åf sa att de va vanligt å de skulle släppa senare. Efter 70 mil utan ändring tog jag mig en titt på variatorn och den stog på clicker 2.

Jag ställde upp den på clicker 3 och nu varvar den cirka 7600 i 2 sekunder sen tappar den till 7300 varv och stannar där?