Summit 800 etech -13 Svårstartad,dör när man lägger i backen

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Har ett litet problem med min etech. Den vill till att vara svårstartad när den är varm den kan även tända till och gå 1 sek och sen dö, Dör även ibland när man lägger i backen. Vad kan det vara för fel? detta sker inte regelbundet. Maskinen går bra i övrigt. Förra ägaren hade bytt tändspole och stoppat i en ny mapp hos åf

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.412
186
63
Offerdal, Jämtland
Kan det inte vara packboxarna som läcker också (till veven). Har för mig att det var de symptomen på rotax fläktkylda motorer när packboxarna läckte.

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Hade exakt samma fel, dålig komp på ena sidan av motorn, 6KG och det ska vara 12KG .

Gick inte och backa med om man inte höll fullgas när man la i backen

Freeride 800 E-tec -15 , hade gått 30 mil vid det tillfället.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Kan det inte vara packboxarna som läcker också (till veven). Har för mig att det var de symptomen på rotax fläktkylda motorer när packboxarna läckte.
Det är nästan omöjligt att få en luftläcka in till vevhus via vevaxel på Rotax sedan 15 år tillbaka.

Rotaxmotorerna från 2001 -2016 har först ett lager dubbeltätat lager närmast vevhus med fett i och sedan ett lager till med fett utanför det samt slutligen en packbox ut ur motor. Därav är de nästintill omöjligt att få en luftläcka ända in till vevhuset även om packboxen ryker.

Byta stift är de första jag skulle gjort och knacka gärna ihop elektråden til 0,5mm om den inte är så tight redan. Tight gnistgap gör att stift klarar surning bättre och de tänder lättare även om man har någ svaghet i tändsystemet.

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Okejokej. Förra ägaren hade bytt stift och tändspole på firma. Tog ett komptest idag med inte allt för bra kompmätare så ska göra ett nytt försök imorgon med en ny. Men den hade 10 bar på båda cylindrarna.