Summit 800 154"

MarcusL

Medlem
26 okt 2014
12
0
1
Pajala
Hallå!
Efter ett par års vila från skoteråkning var jag o köpte en ny summit 800 154" igår.
Har bara kört Arctic tidigare så är lite fundersam på vad som behöver kittas på denna maskin ex. extra kylning för variatorer, variatorkit, skidor osv..?

Tacksam för hjälp!:)

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Tords motorservice i bredåker (boden) har ett göttigt kitt till dom. Variator och pipa/burk om man vill ha det :)

Ska ha det på min :)

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Jag tycker skidorna original suger, väldigt oberäkneliga efter led.
Sen är väl variator setupen lite seg. tror inte du måste montera nå ventilation till variatorerna bara setupen lirar bra.
Jag hade även köpt isrivarna som sitter på slidesen och extraförvaringen till sätet

linkaan

Välkänd medlem
9 dec 2013
148
1
6
Boden
Hallå!
Efter ett par års vila från skoteråkning var jag o köpte en ny summit 800 154" igår.
Har bara kört Arctic tidigare så är lite fundersam på vad som behöver kittas på denna maskin ex. extra kylning för variatorer, variatorkit, skidor osv..?

Tacksam för hjälp!:)
Du råkar inte vara tsm med Inga :)
hörde om detta i helgen ;)

Välkommen till skidoo träsket du lär inte bli besviken ;)

Tords motorservice i bredåker (boden) har ett göttigt kitt till dom. Variator och pipa/burk om man vill ha det :)

Ska ha det på min :)
Tords är bra att ha o göra med
dem har nå aaen pipor o burkar även SLP kit

men kommer nog bara själv köra med Aaen burk :)

Skippa pipa behövs inte dyr peng för liten effekt :)

Last edited:

MarcusL

Medlem
26 okt 2014
12
0
1
Pajala
Jag tycker skidorna original suger, väldigt oberäkneliga efter led.
Sen är väl variator setupen lite seg. tror inte du måste montera nå ventilation till variatorerna bara setupen lirar bra.
Jag hade även köpt isrivarna som sitter på slidesen och extraförvaringen till sätet
Okej! Hur skoter gör efter led är inte så noga för mig men bra o få veta om variatorerna:) Har du nå bra förslag på vart man ska köpa om de nu är variatorkit du tänker på? :)

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Okej! Hur skoter gör efter led är inte så noga för mig men bra o få veta om variatorerna:) Har du nå bra förslag på vart man ska köpa om de nu är variatorkit du tänker på? :)

Nä såklart är ledegenskaperna inte det man tittat på när man köper en sån maskin, det är dock jävligt irriterande när man förflyttar sej mellan ställena man ska köra på och man inte har en chans att hinna med polarna som kör polaris eller dom som har bytt skidor och man verkligen måste vara på helspänn för att inte få kast när leden är lite sämre eller det är tätt mellan träden.
I djupsnö funkar det väl, den är jävligt smidig med original skidorna men jag ville ändå ha lite mer bärighet. Tror Lynx blade skidor är optimala efter hur dom ser ut, men har inte provat dom ännu.

Variator kit verkar det vara många som är nöjd med Diablos kit(knr sledtech) i boden.

linkaan

Välkänd medlem
9 dec 2013
148
1
6
Boden
Finns Blade skidor hos ski doo också som tillbehör

Angående KNR sledtech Christian är ju variator doktorn i norr #1 :) kommer själv köra med hans kitt

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Finns Blade skidor hos ski doo också som tillbehör

Angående KNR sledtech Christian är ju variator doktorn i norr #1 :) kommer själv köra med hans kitt

Jå jag vet, men kör med C&a BX skidor nu. Dom funkar bra, dock blir dom ruskigt tungstyrda efter led när snön blir hårdare.
Har du provat blade skidorna?

linkaan

Välkänd medlem
9 dec 2013
148
1
6
Boden
nä inte hunnit prova dem körde C&A Xtx på Renegaded.. styr som satan i pudret också men som du säger

Tuung styrd ! så kommer nog köra orginal skidor än sålänge :)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tords är bra att ha o göra med
dem har nå aaen pipor o burkar även SLP kit

men kommer nog bara själv köra med Aaen burk :)

Skippa pipa behövs inte dyr peng för liten effekt :)
Tror du slutburken ger mer effekt för pengarna =)
Är lite skeptisk till deras burkar då tempgivaren sitter på utsidan av burken och inte är i kontakt med avgaserna.

Jag kör original skidor på min. Testade SLP en dag och det var det värsta jag gjort. helt hopplös i teknisk körning i skogen då det var gränsfall +gradig snö

MarcusL

Medlem
26 okt 2014
12
0
1
Pajala
Isrivare ska jag säga till om när säljaren är tillbaka på plats sen blir de o provköra o se om variatorkit är nödvändigt eller inte men jag tänker iaf in börja med nå avgastrim för de låter bara mer än vad de ger tycker jag... Är de någon som har förslag på en bra ryggsäck med spade?

linkaan

Välkänd medlem
9 dec 2013
148
1
6
Boden
Tror du slutburken ger mer effekt för pengarna =)
Neej neej nej haha.. vill bara ha det lite skönare ljudet :) har en kompis som har en sådan och den låter endast vassare på högre varv annars ganska orginal :)

Vill jag har mer effekt blir det väl Tryggstad 872 bigbore kit eller turbo ;)
en vacker dag kanske ;)

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
En polare hade Diablokit på sin 12as freeride, han var väldigt missnöjd.
Stefan på Tords är sjukt duktig på sånt där.

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
En polare hade Diablokit på sin 12as freeride, han var väldigt missnöjd.
Stefan på Tords är sjukt duktig på sånt där.
på vilket sätt var han missnöjd?
tords variatorkit innefattar väl bara hårdare fjäder i primären och juserbara vikter?
inslagsvarv på typ 4500, det blir ju ett jävla klipp och skotern står rakt upp men kanske inte optimalt för lössnökörning