summit 800 06:a startar inte

dannepotter

Medlem
18 apr 2014
48
0
1
nälden
hejsan en polare skaffade en summit 800 06:a förra vintern, förra ägaren renoverade motorn. fick byta bränsle pumpen direkt efter köpet, startade upp den och den gick som en klocka, stängde av den och skulle ut och åka 3 timmar senare då är den stendöd, och får ingen soppa, den startar bara på startgas. detta har gjorts. kollat soppa från tanken å där var det bra. stiften är bra. reedventilerna är nya. kollat kompen och den är jämn och bra. någon som har något tips?
tack på förhand
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Sitter slangen mellan vevhuset och pumpen som den ska, finns det sprickor i samma slang?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Om den går på startgas så borde vi, till att börja med, kunna utesluta tändstift, stator, reeds och dålig komp.
Om pumpen trycker upp soppa till förgasarna (ta av soppaledningen, dra i snöret och kolla) så återstår att kolla efter smuts i förgasarna, kärvande flottörer och byta till ny soppa i tanken.

Men jag gissar på soppapumpen.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Säger det igen använd inte startgas på 2 taktare.
Varför inte?
Dieselmotorer ska helst man inte använda startgas till vare sig det är 4- eller 2-takt (och om man absolut måste, så ska man vara ytterst försiktig).

När det gäller ottomotorer (bensin, etanol, gengas osv) så är det däremot inga som helst problem. Under de få sekunder motorn körs på startgas spelar ju eventuell smörjning via oljeblandat bränsle ingen som helst roll, det finns säkert kvar en oljefilm överallt sedan motorn var igång senast. En så här pass modern skoter har ju dessutom med största sannolikhet fungerande separatsmörjning.
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Mmm fortsätt då att använda startgas om du så vill men startgas innehåller eter som tar bort olja,
Så vill du på sikt sabba din motor så ska jag inte hindra dig.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Som torbjörn sagt, den korta stund motorn går på startgas tror jag inte man hinner skölja bort någon oljefilm.
Bör vara helt ofarligt.
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
För om motorn gått torr för du dragit och dragit och dragit å den inte fått nåt bränsle och du tillsätter startgas vad händer då?
Jo den ynkligt lilla oljefilm som kanske finns kvar försvinner och jag tror knappast du provar med startgas bara en gång.