summit 700 och pulka

jimmys

Medlem
2 mar 2012
8
0
1
Ja happ nu har jag skaffat mej en summit 700-00 som jag tänkte ha som familje bus skoter...ut med grabbarna och busa samt dra pulka med familjen..
Busa går jätte bra ,pigg och rolig skoter"väldigt vinglig dock" men jag lär mej väl att köra den en vacker dag..Men att dra pulka är typ hopplöst efter 5-6 km på led så går den varm "lampan tänds"
Det jag gör då är att köra av leden med pulka å packning och kyla ner den i lössnön...INTE POPULÄRT FRÅN TANTEN Å BARNEN I PULKAN... det blir väldigt ryckigt och oskön åkning för dom..det blir ju många av åkningar på en dag...det funkar också att hålla högre fart..men det uppskattas inte på en knölig led..

Jag har pillat lite på primär variatorn och stält ner den till 1an "från 3an" och fått för mej att den växlar upp lite tidigare och den ligger kvar på samma växel lite längre..

den varvar runt 5000-6000 rpm innan den växlar ner till 4500 rpm men minsta lilla motstånd eller om jag trycker på gasen så växlar den upp igen..det blir jobbigt att ligga och spela med gasen hela tiden
vad kan jag göra???
byta skoter eller går det att göra något annat ingrepp på variatorn..dreva ner ..kom gärna med tips

jimmys

Medlem
2 mar 2012
8
0
1
ja men visst isrivare kan ju funka.."det kommer att införskaffas snarast "men hur bär jag mej åt för att få ner varven

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
Du ska ha skruvarna på högre nr när det går tungt så orkar motorn lättare, jag kör på nr 5 vid lätt före o 6 vid tungt före när jag kör pulka, men du får ta det lite försiktigt när du gasar utan pulka vid dom inställningarna annars kan motorn övervarva.

jimmys

Medlem
2 mar 2012
8
0
1
hur mycket glykol ska det vara i behållaren och var sitter termostaten??

finns det något nivå streck....vid viken temp ska termostaten öppna på...kan jag ta bort den nu när det börjar att bli varmare ute???

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Vet att vissa på äldre 583 och 643 brukade ta bort termostaten. När det blev vår och varmt ute men då plugga dom returen. Så inte vattnet smiter direkt till expansionskärlet.