Summit 700 HM -00 Ingen gnista!

P-A

Medlem
13 feb 2011
24
0
1
Hej, var ute och körde med skotern någon timma, och när jag håller full gas över en fin slätt så dör motorn :confused:.. Bytte stift och kollade om det var någon gnista vilket det inte var, väntade 5 minuter på att kompis skulle komma, och när vi testade så igen så gnistra det till vid första draget, men efter det var det lika dött igen. Inte ens lampan lyser när man drar i snöret:(.

Någon som vet vad man ska göra för att få reda på problemet?:rolleyes:
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
Kolla över samtliga kontakter till mpem boxen, tryck in dem en efter en även om de ser ut att sitta. kolla kontakterna som kommer ut från svänghjulssidan. säkert en glappkontakt eller fukt.
 

P-A

Medlem
13 feb 2011
24
0
1
Haha jeppe, bry dig du om ditt eget vrak som varmnyper och bluddrar ist :)

Skotern startade på första draget efter att den stog orörd i garaget ett dygn, hade den på tomgång i ca 5 minuter och stannade för att se om den startar igen, men den här gången var det betydligt svårare att få igång den, och motorn ville inte riktigt gå dom första 5 sekunderna efter att vi fikk start, vilket inte händer i vanliga fall..
Har Kollat MPEM boxen, alla sladdar var på plats, allt ser bra ut.. Har tagit in boxen och parkerat den på elementet inför helgen, får se om det funkar som det ska då.. annars får man väl prova med en annan cdi box?

Eller kan det vara statorn som börjar bli gammal?..
 
Last edited:

P-A

Medlem
13 feb 2011
24
0
1
Körde ett tag igår, den gick klockrent i 2 km sen började den feltända mer och mer, till slut orkade den inte gå frammåt och jag stannade den.. Drog hem den og lät den stå några timmar innan jag försökte starta den igen, den startade på första rycket dör efter 2-3 sekunder, provade flera gånger med en halvtimmes paus imellan men med samma resultat.. :s Är det statorn som spökar tro?
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Inte omöjligt att det är statorn, läst att lindningen bruka ge upp.

Min skoter dog förra helgen och har heller ingen gnista, tror felet sitter i min mpem box i alla fall :(
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Tror man måste ha en dator för att mäta den, du kan ju mäta upp stator och tändspolar, dom borde ge utslag.
Så om dom skulle ge utslag så kan det nog vara mpem boxen, har du ingen kompis med en liknande skoter som du kan få låna deras mpem och prova?
 

P-A

Medlem
13 feb 2011
24
0
1
Nä, inte så många som har en gammal summit nuförtiden :s
 
Last edited:

P-A

Medlem
13 feb 2011
24
0
1
Fixade det i helgen, rev motorn och kollade statorn, upptäckte att magnapull låsfjädersaken hade försvunnit, och när jag fick loss svänghjulet så såg jag att det mycket riktigt var ett helt gäng metallskrot på statorn.. Tog bort allt (som var kvar av fjädern), satte dit alla komponenter igen och skotern startade utan problem! :)