Summit 600sdi 2008, dessprobem ?

Danne70

Medlem
6 apr 2010
6
0
1
Summit 600 sdi 2008, dess fel ?

Vad är det för fel på Min summit 08, skotern stannade när jag körde och nu går den inte att starta. När jag försöker dra igång den så blinkar och piper desslampan med ca. 1,5 -2 sek. mellanrum. Har provat med andra "nödstoppar" och då piper den bara snabbare. Min nödstopp går att starta andra skotrar , men som vanligt inte köra med. Har provat göra skotern strömlös, byta relän, kollat alla säkringar, batteriet ok, stiften ger gnista.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Sv: Summit 600 sdi 2008, dess fel ?

Vad är det för fel på Min summit 08, skotern stannade när jag körde och nu går den inte att starta. När jag försöker dra igång den så blinkar och piper desslampan med ca. 1,5 -2 sek. mellanrum. Har provat med andra "nödstoppar" och då piper den bara snabbare. Min nödstopp går att starta andra skotrar , men som vanligt inte köra med. Har provat göra skotern strömlös, byta relän, kollat alla säkringar, batteriet ok, stiften ger gnista.
Varnar inte för lågt batteri när den blinkar?
 

skin

Välkänd medlem
1 jan 2000
220
0
16
Husum
kan ju vara kabelbrott nånstans , eller så har kontakten mellan dess kontakten och kabelhärvan åkt isär.
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Låter som att dessen inte får någon kontakt.
Har du testat vicka och ha dig på själva dessen?

Min dess hade blivit, typ, äggformad en gång, och då fick den inte någon som helst kontakt. Spelade inte någon roll hur mycket jag försökte trycka dit den eller vrida och bängla.
 
W

Wettainen

Titta så inte ett chip är sönder på dessen, har varit så på min tidigare och då var man tvungen att köpa nytt och det kostade ca 1000kr har jag för mig.
 

fleo

Ny medlem
28 mar 2012
4
0
1
Sv: Re: Summit 600sdi 2008, dessprobem ?

Titta så inte ett chip är sönder på dessen, har varit så på min tidigare och då var man tvungen att köpa nytt och det kostade ca 1000kr har jag för mig.
Det är inte det som är problemet, då andra skotrar startar med den.

"När jag försökte dra igång den igen vägrade den då D.E.S.S-lampan lös och den pep var 1,5 sekund (vilket betyder att dess'en inte är i ordentligt). Och ja, den är i ordentligt!!

Jag har kollat alla säkrningar, kollat tändstift, låtit batteriet vila, tittat så att alla synliga kontakter sitter som dom skall, testat att byta alla relän så det är inte heller problemet. När jag drar ut relät "nere till vänster" (finns tre stycken) så slutar den att låta / blinka) så troligen så är det något fel mellan D.E.S.S'en och detta relä.

Själva "D.E.S.S-nyckeln" fungerar till att starta andra skotrar så det är inte den som är problemet utan det måste vara något inuti skotern. "

/ Danne70's son
 

Danne70

Medlem
6 apr 2010
6
0
1
Det pinsamma felet var att det troligen att det var för lite bränsle. Tankmätaren visade halv tank men den har troligen hakat upp sig under sommaren och visat fel. Samt att jag och min son missuppfattat varandra vem som kontrollerat bränslemängden. Det konstiga är varför desslampan blinkat och pipit. Men troligen så gör den så när man försöker starta den och ej går igång samt att dessen inte ligger i rätt läge.
Men man lär så länge man lever :ciao: