Summit 600 -12. Hur många fettnipplar och vart är dräneringspluggen

Oldspice

Aktiv medlem
5 jan 2013
54
0
6
Kiruna
Hej

Jag undrar hur många fettnipplar det finns i Summit 600 -12. Jag hittar bara 3 st. I boggien.

Vart är dräneringspluggen till kedjehuset. Jag har bukplast på maskinen så ser inte om den finns där undertill. Annars är alternativet att suga upp oljan?

Tack på förhand ! :)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Vet ej hur många det är men är bara boggin dom finns. Så smörj alla du hittar så blir det bra =)

Finns ingen plugg så är att ta lös locket som gäller. Då kan du rengöra där inne och kontrollera kedjespänningen på samma gång.

Oldspice

Aktiv medlem
5 jan 2013
54
0
6
Kiruna
Försökte sticka ner en slang för att pumpa upp oljan men det är för trångt.

Krångligt att öppna upp locket.. blir ett jävla grisande =P Vad fan tänka dom när dom skippade dräneringspluggen ? Försökte även att öppna nivåkontrollsbulten men man är ju tvungen att han nån 4-kantig nyckel för den.

Ska man byta olja varje år ? Har kört 100 mil i år, verkstan bytte olja förra året. =)

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Försökte sticka ner en slang för att pumpa upp oljan men det är för trångt.

Krångligt att öppna upp locket.. blir ett jävla grisande =P Vad fan tänka dom när dom skippade dräneringspluggen ? Försökte även att öppna nivåkontrollsbulten men man är ju tvungen att han nån 4-kantig nyckel för den.

Ska man byta olja varje år ? Har kört 100 mil i år, verkstan bytte olja förra året. =)
Tvärt om jag tycker dom är smarta och gör så man måste öppna kedjehuset. För tappar du ur oljan är knappt halva jobbet gjort. brukar ligga en tjock gröt av metallspån å annat skit i botten som inte kommer ut utan att skölja ur det med t.ex bromsrengörning.

Alla mina tidigare skotrar med bottenplugg har jag ändå alltid tagit av locket för att kontrollera kedjan och rengöra grundligt.

Ja det är att rekommendera att byta ca en gång/säsong. Om man inte kör extremt mycket.

Nivåpluggen öppnar du med en vanlig ringnyckel. om jag inte minns fel 8mm

Oldspice

Aktiv medlem
5 jan 2013
54
0
6
Kiruna
Jo jag hittar då bara 3 st i boggien. Men nu har jag hittat en till bredvid variatorn. Sitter ett gummilock på den bara. Måste man ha en vinklade fettsprutehylsa för att komma åt den? Går då inte med vanlig fettspruta. Fettar man framaxeln med den nippeln ?

Bild: http://imgur.com/a/mzAGN