summit 583 96a

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
stiften är svarta men den går bra men den får ganska mycke sopa är det därför dom e svarta eller är det nå annat

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Det är ganska säkert HAC.en som behöver omjusteras. När den har gått en tid blir membranet uttänjt med följd att nålen får fel position med föld att bränsleblandningen blir för riklig. Den måste då omjusteras.

Swexican1

Rookie sledder
1 mar 2009
12
0
0
www.fouronine.com
Jag ha samma problem... Förra vintern var allt okay men den ha böjat sura efter hård körning nu i vinter och drar mycket mer soppa! Justerade ner trottelnålarna ett hack och den blev då mycket rappare på lägre varv och stiften blev lite ljusare bruna men den tappade samtidigt lite av orken på högre varv... Har oxå funderat på HAC:n!!? Ska kolla tråden efter ideer, har ingen aning hur man kollar HAC eländet!!

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Man kan enkelt kolla om den hamnat utanför toleransen (vilket den gör efter några års användning) genom att med stickan på ett skjutmått mäta från centrumnippelns övre kant ner till nålen (var försiktig så att du inte trycker på nålen, man får bara vidröra den). Avståndet bör inte överstiga 6 mm vid rumstemperatur och normalt lufttryck (inte extremt åt något håll).
Håll i HAC:en med en handske så att den inte påverkas av kroppstemperaturen.
Justeringen är lite trixig, men skicka den till mig om den behöver justeras så fixar jag den.

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Det bästa är ju om du plockar lös HAC burken så att du kan göra en korrekt koll enligt den anvisning jag skrev tidigare.

Swexican1

Rookie sledder
1 mar 2009
12
0
0
www.fouronine.com
Kollade lite på Min HAC och mätte enl. Bost anvisningar, Mitt mått va 11 mm fån kanten av nippeln till nålen och det är nog på tok för mycket!!... Kunde inte klura ut hur man justerade den så Jag plockade bort HAC klockan, pluggade alla slangarna utom luftslangarna, bestyckade om förgasarna och skruvade in rave ventilerna i botten!!... Provkörde och upptäckte att Jag hade en helt ny skoter! Mycket rappare, vassare tomgång och otroligt mycke bättre ax!! Ska beställa ny slidskiva oxå och förhoppningsvis ska det göra lite till!!

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Kollade lite på Min HAC och mätte enl. Bost anvisningar, Mitt mått va 11 mm fån kanten av nippeln till nålen och det är nog på tok för mycket!!... Kunde inte klura ut hur man justerade den så Jag plockade bort HAC klockan, pluggade alla slangarna utom luftslangarna, bestyckade om förgasarna och skruvade in rave ventilerna i botten!!... Provkörde och upptäckte att Jag hade en helt ny skoter! Mycket rappare, vassare tomgång och otroligt mycke bättre ax!! Ska beställa ny slidskiva oxå och förhoppningsvis ska det göra lite till!!
Det är precis så man skall göra när man har en skoter mad HAC på denna sida av jorden!!

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
stiften jag har på skoter är br9es kan man inte he br9eya för de där jävla br9es pajjar hela tiden tänkte om det händer nå eller om det är nån skilnad typ på styrkan.

Swexican1

Rookie sledder
1 mar 2009
12
0
0
www.fouronine.com
Skillnaden på eya & es är tydligen att eya är lite förbättrat... elektroden sitter lite längre ut bl.a för att undvika överslag! Har kört på all sorts b9 stift och inte märkt nån skillnad!?... Elektrodavståndet ska vara 0,45 - 0,50 har Jag fått veta och so far har det legat på det när Jag köpt mina stift! Har inte kört så mycket sen Jag bestyckade om/tog bort HAC:n så Jag ska kolla stift m.m. om nåra mil... Ska byta slidskiva för att optimere motorn men vet inte riktigt vilken Jag ska ha?? 502 säger nån? Men kanske det finns nåt bättre alternativ? Nån som vet???:confused:

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
ingen aning är det fort gjort å koppla bort hac:en var för bestykning har man. och måste man typ skruva in rave portarna oche n massa skit. för den drar typ fem, sex liter milen det är fan inte kul å tanka.

Swexican1

Rookie sledder
1 mar 2009
12
0
0
www.fouronine.com
Inte mycket jobb!... Skruva in rave klockornas röda pluppar i botten, bestycka om förgasarna, Jag fick följande råd... Munstycken 320 på vänster 330 på höger förgasare lågfart/tomgångsmunstycken 40! Det hela tog en halvtimme!!
Plugga slangarna som sitter på HAC burken, men bara 2 av dom... Den som går till vevhuset och den som sitter mitt på nippels i HAC burken! Luftslangarna från förgasarna lämnas öppna!! 2 från varje förgasare!! Efter att Jag gjort detta fick Jag en mycket rapp Summit!!! Har ännu inte bytt slidskiva men ska göra det om några dar, her beställt en skiva som heter 502 (MXZ:ans) och det ska tydligen göra en väldig skillnad!! Som sagt skillnaden på Min maskin vart enorm!:becky:... Synd bara att dom gamla Summitarna är så osmidiga/svårkörda i Mitt tycke! Vad tycker Du/Ni andra?? Lite väl mycke att bryta i eller??