Summit 583 -96

SkoterKarlsson

Aktiv medlem
13 feb 2013
92
0
6
Mora
Hej!

Kollar på att köpa mig en Ski doo Summit 583 -96, men skulle vilja höra här om de är nån som har erfarenhet av dom?

Motor?
Hur många hästar har den?
längden?

Hittar inte så mycket info om den på Google mest filmer så..
 

Carv98

Aktiv medlem
11 nov 2012
82
0
6
Siggberg
Motorn ska tydligen vara en av rotax mest pålitliga (Rotax 583). Den motorn kan ha mellan 85-115 hk, men jag tror att en 96:as motor ligger runt 110 eller så. Har ingen vidare erfarenhet av just den skoter eftersom jag inte ägt en sådan men jag kan tänka mig att de är robusta men tyvärr ganska tunga vilket Ski Doo var lite kända för i början och mitten av 90-talet gentemot sina konkurrenter vilket de kompenserade genaom att slänga i stora och ganska kraftfulla motorer i dem, som ledde till att bränsleekonomin kanske inte är på topp. Jag tror att du får räkna med en bränsleförbrukning på ca 2-3 liter milen, men det är ju inte många andra så gamla skotrar som är bättre än så heller.

De är nog inte världens bästa för djupsnöåkning eftersom det inte är så jättehöga kammar på dem (Kan det vara ca 32mm?) och för att mattan inte är så lång samt att boggin inte är så hög.
Men den funkar nog bra på led med sin relativt låga tyngdpunkt och starka motor.

Mvh//
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Hade en mxz 583 -96 som ja byggde om. De ja kan tala om motorn är att dom är inte så jäkla hård på sås, driftsäker som få. 670 var lika grym den, men riktigt rå stark. Älskar dom där två motorerna. Mxz kallades även gul ubåt,. Ett par breda skidor och en bra matta så är de en bra maskin som kommer ta dig dit du vill. Behändiga och lättsamma att skruva i och finns hur mkt delar på skrotar och blocket. Tyckte ja tog mig lika bra framåt som alla andra, men tung lär den vara som dom flesta gamla maskiner.
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Tror dom ligger kring 95-100 hkr ungefär, å kamhöjden är 38mm med lite snedställda kammar som river upp packade leder likt, tja, en fräs... Går därmed sällan eller aldrig varm... :p
Går rätt skapligt i snö, iaf med tanke på åldern, men de är klart, den går ju inte alls å jämföra med moderna skotrar...
Bränsleförbrukningen med trasig HAC var väl bortåt 5 liter/milen, men efter ombestyckning till samma som grand touring som låg den väl kring 2-2,5 liter...
Vill även till att du som förare har lite muskler(eller elstart), då den är minst lika tung, om inte tyngre, å dra igång som en 800ho tex...
 

SkoterKarlsson

Aktiv medlem
13 feb 2013
92
0
6
Mora
Tror dom ligger kring 95-100 hkr ungefär, å kamhöjden är 38mm med lite snedställda kammar som river upp packade leder likt, tja, en fräs... Går därmed sällan eller aldrig varm... :p
Går rätt skapligt i snö, iaf med tanke på åldern, men de är klart, den går ju inte alls å jämföra med moderna skotrar...
Bränsleförbrukningen med trasig HAC var väl bortåt 5 liter/milen, men efter ombestyckning till samma som grand touring som låg den väl kring 2-2,5 liter...
Vill även till att du som förare har lite muskler(eller elstart), då den är minst lika tung, om inte tyngre, å dra igång som en 800ho tex...
Det lätt ju ganska lovande i så fall, vet du om det är backväxel original? fast de kanske man inte behöver om man kan gasa rätt och flytta tyngden fort :)
Lätt att skruva med? (Annars har jag ju en hel del skoterverkstäder här nere i Mora som kan hjälpa till)
 

SkoterKarlsson

Aktiv medlem
13 feb 2013
92
0
6
Mora
Hade en mxz 583 -96 som ja byggde om. De ja kan tala om motorn är att dom är inte så jäkla hård på sås, driftsäker som få. 670 var lika grym den, men riktigt rå stark. Älskar dom där två motorerna. Mxz kallades även gul ubåt,. Ett par breda skidor och en bra matta så är de en bra maskin som kommer ta dig dit du vill. Behändiga och lättsamma att skruva i och finns hur mkt delar på skrotar och blocket. Tyckte ja tog mig lika bra framåt som alla andra, men tung lär den vara som dom flesta gamla maskiner.
Jo det är ju sant med tyngden.. Men man får väl se till att inte köra fast så ;)
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Den som inte kört fast någon gång under säsongen har inte kört skoter. Sägs det...

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Tror inte backväxel va standard på dom, men många har fått de monterat ändå, så leta lite så hittar du snart en med back... Tycker även att dom är mer lättskruvade än nyare skotrar, inte så mycke elektronik å gott om plats...
 

SkoterKarlsson

Aktiv medlem
13 feb 2013
92
0
6
Mora
Tror inte backväxel va standard på dom, men många har fått de monterat ändå, så leta lite så hittar du snart en med back... Tycker även att dom är mer lättskruvade än nyare skotrar, inte så mycke elektronik å gott om plats...
Är inte i direkt behov av back :) är ju bara en bra sak att ha ibland :) Får se om det blir ett köp av den här jag har hittat..
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Hade en formula nånting-94 med 583 i några år .
Tyvärr kortbandare med 25mm ! kammar så den var ingen lössnömaskin direkt .

Motorn var snuskigt driftsäker men då jag hade diskbråck var den besvärlig
pga att den var ganska tungdragen då den var kall .

Orkade man bara dra 2-3 drag var den ALLTID igång oavsett temperatur .

Tyckte inte den var så tung vid fastkörningar , den spann ju alltid ned sig bak innan man lyckades plantera sig ordentligt och då lyfte man bara upp den och vände den som en skottkärra , all tyngd var ju på skidorna.......