Summit 550f -05

auzcar

Aktiv medlem
24 feb 2007
62
0
6
Umeå
frans.webb.se
Hej! Jag är ute efter en ny skoter och har sneglat lite på en Summit 550f -05 eftersom dom går att få ganska billigt och jag älskar rev-chassit. Det enda jag är rädd för är att motorn inte ska räcka till. Eftersom jag bor i Umeå så blir det inte sådär jättemkt puder och klättringskörning men jag vill ta alla chanser eftersom det är det jag gillar mest. Iaf puder :D. Är ju ändå bra om skotern hänger med någorlunda bra på leden också. Så nu undrar jag helt enkelt vilka erfarenheter eller åsikter ni har om denna skoter!?

PS: Jag har även kollat lite på en Freestyle Backcountry 550f och den är också intressant om jag kan få en till rätt pris, så har ni erfarenheter av denna maskin så får ni gärna dela med er av dom!

//Oskar
 

sledfactor

Välkänd medlem
12 okt 2008
408
0
16
krokom
jag har en mxz 550f -06 och är mkt nöjd, bor i skellefteå och de är ju inte metrar med snö men på led hängde jag på en pro x2 600 och när han trycker på rejält på lederna (dåliga)kunde jag hhänga med .
accet är inga problem ,, toppfarten ca 130 ..lätta ,billig försäkring ,perfa 2 l /milen ,bra dämpning ,jävligt bra lekskoter osv..är nog ungefär samma med summiten fast bättre i lösssnö :)
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Du kan ju inte räkna med att hänga med "de stora grabbarna" när det gäller att klättra upp efter fjällsidorna i meterdjup lössnö men för lössnökörning utefter kusten så är det nog en fin maskin som ligger rätt i kurs.
 

auzcar

Aktiv medlem
24 feb 2007
62
0
6
Umeå
frans.webb.se
Jag har en kompis som har en MXZ 550f -07 och jag tycker då att den verkar gå fullt tillräckligt. Sen så undrar jag om det är värt att "trimma" dessa maskiner en aning och isf hur? Är det värt att dreva ner typ 2 kugg? Jag har då sett ganska många Summit 550f som har gjort skidres så det måste ju gå att få ganska bra acc. i dom ändå. Eller vad tror ni?
 
D

Deleted member 9532

Jag vet att min pärla inte har några problem att dra upp skidorna och accet finns definitivt.

Sök gärna i gamla trådar angående 550F modellerna. jag pallar inte dra upp allting en gång till...
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Själv har man en summit 550 -07, tycker den fungerar hyfsat bra i alla fall. Det är absolut inget fel på framkomligheten och ledkörningen MEN kör du i lössnö med andra maskiner så kommer du defenitivt på efterkälke om det inte är snårigt. Toppfarten är inte direkt bra i lössnö men fastnar gör man inte i första taget! Tror jag toppar ca 80 eller dyligt i lössnö och det gör väl andra maskiner på ca halv gas. På led skulle jag säga att den hänger med mycket bra och du får inga problem om ni inte ska köra 150 km/h på sjö.

Ang skidlyft kan jag bara göra det i backar, blir då bara skidlyft på 1-3 m , inge mer. Annars för liten motor för lössnö men dungerar där om farten inte ska vara över 60