summit 154 eller freeride 154

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
Hej, funderar på prova köra skidoo nästa säsong men vet inte riktigt vilken jag ska välja. Är det värt att lägga 7000 extra för elstart och bättre dämpare på freeriden? Hur mycket smidigare är summiten ute skogen, måste man bryta mycket mer på freeriden eller. Kör med packpulka ibland och det kan bli nån långtur också så vad skulle ni välja?
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Freeride. Iaf för dämparnas skull. Det är ju marginellt med t-motion att den bli lättare att bryta. Bredden på framvagn är väl det som egentligen får en maskin att bli mer lättbruten.
Kör summit utan krängningshämmare och den ramlar ju nästan omkull av sig själv på led tyvärr. Hade gärna haft rejälare dämpare då dom är nästan obehagligt mjuka.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Håller med.
Freeriden är ett bättre val om du funderar mellan de två.
Summiten väljer man om man inte bryr sig det minsta om hur den går efter led.
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Har en kompis som har en summit, det han har upplevt som han har berättat är att om man ska snirkla i skogen så är den jättebra lätt att hanteram,m,m, men med en kälke bakom så får man inte ha mycket vikt då säckar fjädringen ihop, och då han var med oss till fjälls så kunde han inte hålla samma tempo som oss som hade Mountain. Maskiner "andra tillverkare "som hade bättre fjädring.
Så ska du köra lite blandat så skulle jag gå på en freeride.

Skickat från min LT25i via Tapatalk
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Summit är smidigare och flyter bättre på snön än Freeride även om dom ser väldigt lika ut på pappret. Har summit XM som jag även använder som familjeskoter. Köp Freeride om du gillar att piska led, men då finns det ju bättre alternativ. Köp Summit om du vill ha det näst bästa för lössnön men ändå vill ha en maskin som funkar att dra pulka med!
 

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
Är det någon skillnad på attackvinkeln eller något annat i boggien när summiten flyter bättre på snön?
Piskar väl inte led allt för mycket nu för tiden men lite ledkörning blir det väl när man ska hälsa på kompisarna på andra sidan fjället. Tycker du inte att summiten är den bästa lössnömaskinen andylee?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Köp Summit om du vill ha det näst bästa för lössnön men ändå vill ha en maskin som funkar att dra pulka med!
Håller med!

Tycker du inte att summiten är den bästa lössnömaskinen andylee?
Jag gissar att han menar att PRO-Rmk är den bästa lössnömaskinen för tillfället, vilket jag håller helt med om.
Har haft båda...
Som Andylee säger så funkar Summiten till allt, medan PRO-n är kass på det mesta förutom det den är byggd för, lössnöåkning, extrem sådan...
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Är det någon skillnad på attackvinkeln eller något annat i boggien när summiten flyter bättre på snön?
Kan inte riktigt förklara det men när jag kört med andra som haft freeride så upplever jag att dom inte alls har samma flyt på snön. Min egen lilla teori är att främre boggidämparen på freeride är för bra vilket gör att mattan attackerar snön för hårt.

Jo det var Pro jag syftade på ang bästa lössnöskotern:)
 

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
Snacka om beslutsångest fastän jag har fått svar av er. Eller ska jag fortsätta med Arctic så att man vet vad man får. M800 har ju 96,5 i smalaste läget mellan skidorna och freeriden 97,5 så det borde ju inte vara så stor skillnad där när det gäller att bryta omkull dom.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Jo smaken är som baken, alla skotrar är ju bäst på sitt sätt. Arcticen har en fantastisk motor med härlig aggresiv karaktär. kan tänka mej att man kan uppleva summit/ freeride 800 som lite tråkig och sävlig om man kommer från arcticstallet. Men jag tror du kommer att uppskatta smidigheten och att den går PÅ snön och inte i snön om du byter till summit.

Det enda negativa som jag upplever med summiten är att den har väldigt dålig backshift.
 

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
Ja just nu lutar det mot en freeride 154 , börjar vara bekväm av mig så en elstart känns inte helt fel.
Bättre dämpare kan ju inte vara så dumt heller men bredden på framvagnen gör att jag fortfarande funderar.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag är rätt säker på att Freeriden är lättare att få omkull än M8000, trots att den är en aning bredare i spårvidd.
Du har T-motion på Freeride 146 och 154 vilket ska göra den enklare att lägga omkull.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag gick från M800 '12 till FR154 '14
Kände att jag ville ha en skoter som håller lite byggkvalitet, när jag ändå skulle byta nytt.
I slutändan så är jag ändå besviken över mitt val.

Några observationer FR vs. M:
Vingligare, mer lättbrutet, tråkig motor, ett jävla omclickande i olika fören, bättre finish, sämre "hybrid" (map kombinerad klätter-/buskaraktär), helt vanlig oljebehållare, lägre dyna, bättre fotsteg, lackat chassi, liknande kvalitet, bättre skidor, tröga garantiärenden/åtgärder (från centralt håll, inte från min ÅF)

Under antagande att ingen som helst utveckling sker under de två kommande åren (för något märke) så blir det Arctic Cat för mig 2016.

Det ska vara lite sport att köra skoter - man ska bli trött och ska behöva kämpa lite!
Därför tycker jag det är mycket svammel med T-motion, Flex Edge, 36" framvagn, 174" matta, kolfiber, lim, osv.
Det faktum att sådant gör en skoter fullständigt inkompetent och skadebenägen efter led gör Arctic-längtan än mer påtaglig.


Frågan huruvida man ska välja FR eller Summit är ju rätt självklar, såvida man ämnar använda prylarna: Freeride.
Färdig med elstart, boggieförstärkning, grövre båge bak, mycket bättre dämpare och idiotiska kulörer.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag gick från M800 '12 till FR154 '14
Kände att jag ville ha en skoter som håller lite byggkvalitet, när jag ändå skulle byta nytt.
I slutändan så är jag ändå besviken över mitt val.

Det ska vara lite sport att köra skoter - man ska bli trött och ska behöva kämpa lite!
Slutsats: FR är en bättre skoter, håller med!
 

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Den här vintern körde jag både freeride och m8000 och jag måste säga att jag uppskattade Arcticen mycket mer, sjukt rolig att köra men dock kräver den lite mer av sin förare en vad freeriden gör. Jag skulle rekommendera båda skotrarna men mitt personliga val blev arctic. Summiten är ju ingen dröm på led på led tycker jag, och där jag bor behöver man köra lite på led för att komma till de fina stället så den skulle jag inte rekommendera om det blir mycket led. Det som är trevligt med rotax är dock att dem drar inte drar så mycket sås och det är guld värt i mina ögon! Jag tror du blir nöjd med vilken skoter du en köper!
 

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
ja du camata låter ju rätt negativ till ski doo, jag har haft m8-09 m8-11och nu m800-13 men är rätt sugen på att prova nåt nytt men är man inne på helt fel spår när det gäller summit eller freeride?