Summit 154" drevning/variatorsetup/mods

sjobas

Aktiv medlem
23 dec 2006
78
2
8
Boden
Har bokat en ny -15 och ni som kört dessa får gärna dela med er av åsikter om drevning och variatorsetup som funkar bra. Eller är den bra standard?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Om du inte är extrem förare "duger" original långt. Men känns lite tam.
Du ska i alla fall inte dreva ner. Är redan drevade som en 600 =)

Variatorgrejjer är smak sak. Kommer troligen få tusen olika förslag.
Jag kör team Tied men det är inte nödvändigt för att få det att fungera.
Men jag vet ärligt talat inte vilket färdigt variatorkitt som är best.
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Tords motorservice har ett riktigt gött kit med pipa, burk och variatorgrejer. Körde en 154" med det i vintras, sjukt rapp maskin :)

Fast original är grym också :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag håller med Brygg, original funkar men maskin känns lite seg.
Hade även problem med remmar med original setup.

Körde sedan med kit från Dynamoe Joe som jag tyckte funkade bra + flytande sek och lite annat.
Då lirade maskin som den ska...
 

sjobas

Aktiv medlem
23 dec 2006
78
2
8
Boden
Mulle säger att variatorsetupen från -14 rave 800 är riktigt bra och funkar till alla chassien/mattor. Någon som testat?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Mulle säger att variatorsetupen från -14 rave 800 är riktigt bra och funkar till alla chassien/mattor. Någon som testat?
Tror du själv att en enda variatorsetup kan vara optimal för alla typer av åkning?
Att den passar lika bra till en kort maskin som gör +150km på sjön samtidigt som den passar lika bra till en lössnöare som tuktas i djup snö i promenadfart med fullt spinn på mattan?
Han tycker även att en lössnöare ska vara drevad för +150km/h

Fråga nån annan är mitt råd...
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag bytte ut original variator setupen på min Freeride mestadels för den inte orkade hålla varvena och blev seg när det var tungt/mycket snö. satt på ett v-kitt som jag aldrig fick att fungera. la in Mulles programvara och bytte tillbaks till original och med programvaran fungerade det riktigt bra.
Körde då en dag då snön var så djup så jag körde fast med 146 på plan mark. Men varvräknaren låg å jobbade på 8000-8100 hela dagen på c3.

Körde även en kompis xm 154 summit med original variatorer men med spi pipa och den tyckte jag ändå gick ricktigt bra också. Har även testat en helt standard xm 146 och Lynx boondocker 146 och dom har inte varit roliga alls med original variatorerna.
Så jag får lite kännsla av att variatorsetupen inte är så tokig men motorn behöver dedär lilla extra för att orka dra runt den.

Och kan helt ärligt talat säga jag inte märker någon skillnad i rem temp eller rem förbrukning nu när jag kör flytande Team Tied med variatorstag och hårdare motorfästen. mot det andra v-kittet eller original.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
441 ramper, 130/160-350 primärfjäder, beroende på vilket tillslag du vill ha, 3 mm shims bakom sekundären och du är good to go. Skotern kommer garanterat gå mycket bättre än original och remmarna håller bättre.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
det trodde jag också så vi satt i den setupen på en kompis xm 146 men blev inge bra alls. övervarvar så den hostar i starten och varvar ca 7500 när du får upp lite fart.
Så på de fungerade det inte alls tyvär.

Måste nog ha mer startvinkel på helixen för att slippa övervarven och mindre helix på slutet alternativt hårdare slut på sek fjädern.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
det trodde jag också så vi satt i den setupen på en kompis xm 146 men blev inge bra alls. övervarvar så den hostar i starten och varvar ca 7500 när du får upp lite fart.
Så på de fungerade det inte alls tyvär.

Måste nog ha mer startvinkel på helixen för att slippa övervarven och mindre helix på slutet alternativt hårdare slut på sek fjädern.
Jo börja fundera på det i efterhand, helix bör nog också bytas för att få det bra. 46/42 eller 44/42 med hårdare sluttryck på sekundärfjädern, borde fungera rätt bra med dom grejorna.
 
Last edited:

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Idag fick jag prova min maskin för första gången på riktigt.
Freeride 154 -14 ras2 36, tords maskiner har bytt fjäder i primären och andra vikter. 220mil och aldrig renoverade dämpare. Jag tvättade remmen och variatorskivorna innan för att få det så bra som möjligt. En ganska sliten 391 satt på.

Skotern var otroligt mjuk och fin att köra. Vid full gas gick den bra.. höll 7900 relativt bra. Men gas responsen var helt bortblåst. Den var lätt att smyga omkring med i skogen men det är inget jag är ute efter. Riktigt seg gasrespons och skidorna lättade knappt om man skulle över en bäck. Det kändes som man åkte runt och slirade. Vid stillastående med bra fäste och full gas så lättade skidorna kanske 20cm om jag hjälpte till .
Hade även problem att hålla linje i skogen men det beror nog mest på skit bakom spakarna. Har ni några tips på vad jag kan testa att byta i primären eller är det kit som gäller direkt? Har förstått att 413 är riktigt trötta och den upplevdes idag.
Efter 6mil lek och tyst så var primären lite svart av remmen längst in. Men remmen var i samma skick som innan. För att få lite mer res så antar jah det är justering av dämpare som gäller?
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Jag är såklart lite partisk då jag har ett kit till salu men nog blir det skillnad med ett bra variatorkitt. Bättre tryck i början men framförallt bättre backshift. Körde aldrig min original men en kompis hade en likadan och orörd. Sedan kan man såklart titta lite på fjädringen och mjuka upp den lite då man ska åka lössnö. I lite hårdare lössnö störde jag mig på skidorna som ville ställa sig på tvären och effektivt stoppa färden. I övrigt var det inte så mycket att gnälla på.
Mvh
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Vet någon vad tords har för tryck på sitt egna lilla kitt till 800 e-tec. Primär och vikt. Dom ville ej säga det själv.
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
Jo börja fundera på det i efterhand, helix bör nog också bytas för att få det bra. 46/42 eller 44/42 med hårdare sluttryck på sekundärfjädern, borde fungera rätt bra med dom grejorna.
Jag fick chansen att testa 441 ramper på min freeride 154 -14 tack till MatsT för det. Och kör standard sekundär.

Fungerade hur bra som helst, upplevdes mycket roligare än original. Lite bättre på allt.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Finns det någon sida med uppgifter på vad det är för variatorsetup original på summitar? Eller är det någon som vet vad som är original på dels en 2013 146" summit x och på en 2016 summit t3 154"? Vi vill ha lite bättre sprutt på båda känns det som nu. Idag testade jag en variatorkittad 2017 pro-rmk 155" och den gasresponsen hade man ju gärna haft. Det var en kul maskin...T3an hade ju gärna få vara liknande.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Varsågod Henrik :) http://www.m-performance.com/Sidor/etec800.html

Rulla ner sidan i länken så hittar du det



Finns det någon sida med uppgifter på vad det är för variatorsetup original på summitar? Eller är det någon som vet vad som är original på dels en 2013 146" summit x och på en 2016 summit t3 154"? Vi vill ha lite bättre sprutt på båda känns det som nu. Idag testade jag en variatorkittad 2017 pro-rmk 155" och den gasresponsen hade man ju gärna haft. Det var en kul maskin...T3an hade ju gärna få vara liknande.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Tack, typiskt att det inte stod något om 154" t3...

Läste på något amerikanskt forum att båda mina summitar verkade må bra av att byta ut sekundärfjädern till en svart som en liten quick-fix. Någon som testat?
Såg på m,performancesidan att det skiljde i setupen på 2013 och 2014 på 146". Andra ramper, primärfjäder och helix...Fick du Mats T ordning på din setup?
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Tror 154" har samma uppsättning som 163an med 438 ramperna mm , annars plocka av och kolla , går ju ganska fort :) .

Satt på variator kit idag , KNR och det lilla jag hann testa så blev den piggare i starten precis som jag ville , eventuellt har jag liiiite mycket vikt i , det märks när jag får testa den på riktig snö



Tack, typiskt att det inte stod något om 154" t3...

Läste på något amerikanskt forum att båda mina summitar verkade må bra av att byta ut sekundärfjädern till en svart som en liten quick-fix. Någon som testat?
Såg på m,performancesidan att det skiljde i setupen på 2013 och 2014 på 146". Andra ramper, primärfjäder och helix...Fick du Mats T ordning på din setup?