Summit 146 eller switchback144?

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Tjäna.
Jag funderar på någon utav dessa. Kör idag en xrs 800 från 2011 som ja trivs väldigt bra på. Min körning är mest pudersurf och lek och det har blivit mer och mer klättring men skotern sätter ju lite stopp där idag..
Är väldigt kluven, har vkitt och slp pp skidor till skidoon så lite talar för den.. Hur är dom mot varandra? Passar skidoon bättre för bus och lek på myr? Pallar den åka lite led? Polarisen är rätt okej på led va.?
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Jo den är usel när man ska klättra osv. Skidoon är smalare också, så den är väl lite enklare att hantera.
Men med dämpare på mjukaste och krängningshämmarna borta så är switchbacken smidig också, för mig iaf :)
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
du skulle fått prova båda 2 egentligen.
tror summiten går bättre om man jämför med assault i lössnö?
och summiten går nog billigare med etec.
Dock är ju assault snyggare och skönare att köra :)
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Ska försöka provköra båda. Har endast brutit i dom hos återförsäljaren.. Tycker båda 2014 modeller är riktigt snygga, så det är väl bara känslan av att köra dom som fattas. De jag tänker är att summiten kanske blir lite väl vinglig efter leden. Värre med slp pp skidorna? Och om skidorna är i bredaste läget kanske de hjälper nått? Hur bred är dom i sina olika lägen?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
XM Summit och switchback är som äpplen och päron, olika maskiner...

XM Summit ska du inte ha med i tanken om det handlar om en del ledåkning.
Det är en renodlad lössnöare.
Vill du åka lite led skulle jag satsat på en Freeride.
Nu kommer ju dock Freeride 146 och 154 med T-motion boggin vilket bör göra att den blir lite tippigare än tidigare FR.
FR har ju bredare spårvidd än Summit och tuffare dämpare, så det kanske skulle vara en bra kompromiss.

Finns ju även FR 137 som är mindre år lössnöhållet också.
Den är nog mest jämförbar med Swb 144.

FR 146/154 tycker jag ska jämföras med Rmk Assault.
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Okej tänkte switchbacken kunde matchas med summiten då dom var nästan lika lång. Men om vi då jämför 146ans Fr mot switchback, vad säger ni då?

Fr 137 är jag inte så intresserad av då den inte har t motion.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vilken Swb är det du talar om?
Finns ju olika.
Den som är byggd som en Rush, Swb Pro-R är väl mer åt ledåkarhållet,
Swb Assault är åt lössnöhållet med 51 matta.
Den är rätt jämförbar med FR146.
Men jag tror FR är en bättre lössnömaskin.
*Smalare spårvidd, ca 100cm mot Poo 108 cm.
*T-motion
*Fotsteg som rensar ur snön bättre.
 

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
Är väl bara Swb Assault som är 144"? Rush/pro-r varianten är väl 136"?

Har ägt en swb assault och kör nu summit 146.

Summiten är ju betydligt roligare och smidigare i snön men såklart inte lika allround när de gäller ledkörning osv.
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Ja precis det är assaulten jag pratar om.
Låter som freeriden är snäppet vassare då. Borde ju bli tillräckligt smidig med t motion och skidorna på smalaste. Tyckte xrsen var smidig när jag körde den första gången så en freeride borde ju va ännu bättre..
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Är summiten verkligen så hemsk efter led om man har skidorna på de breda (95cm)? Skiljer väl inte så mkt till freeridens bredd? Gillar summitens färg betydligt bättre och lär inte behöva förstärkningar och dämparna som sitter på freeride då hopp och den sortens tukt inte står på min lista över hur jag kör..
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
PS. Med ledkörning menar jag inte den körning en kort maskin klarar av. Utan med bara transportera sig, kanske med lite tempo. Blir man tvungen att fisköra är det ju självklart en annan femma.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dämparna är väldigt mjuka på Summiten, så det är dom som hämmar framfarten mest, om man inte vill åka med genomslag.
Går ju att byta till nåt värre eller shimsa om och byta fjädrar.
 

Mjohansson

Välkänd medlem
8 okt 2008
396
0
16
Är det dyra pengar för att shimsa det? Vilka förstärkningar sitter det på freeriden?