Summit 146 eller boondocker 3700

eric35

Medlem
8 feb 2014
6
0
1
hej

Har besluts problem, har ett tillfälle att få köpa en ny summit eller boondocket till samma pris :eyebrows:. Skotrarna isig är ju stort sett samma, motor,drivlina m.m

vad skulle ni välja?
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
boggin skiljer ju sig en hel del modellerna emellan, boondockern har bredare framvagn och rejälare dämpare, ingen flex edge matta, beslutet bör väl utgå ifrån din körstil? föredrar du teknisk körning och är mycket på skrå så är summiten att föredra, gillar du att hoppa, köra lite led osv så borde bd vara ett bättre val
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Kör du mest utanför leden, köp summit. Vill du kunna smiska på efter leden ibland köp boondockern eller freeride :)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Som sagt tillhör de helt olika kategorier av skotrar.
Av de två är summit helt överlägsen vid friåkning med "sidehilling" eller tight skog och BD:n är byggd för hårdare tag både chassi och dämparmässigt vilket passar sig bättre för hopp och on/off ledåkning.

Den viktiga frågan är hur du verkligen kommer att åka och inte hur du önskar att du åker.
Ta dig en rejäl funderare, det är värt det.

Mitt personliga tillägg är att en Freeride 146 har ett bredare användningsområde än båda dina nuvarande alternativ.
 

eric35

Medlem
8 feb 2014
6
0
1
Det är också vad jag läst och den uppfattningen även jag fått. Bd får man kämpa lite mer med i lössnön. Men hur skiljer sig andrahands värdet Ski doo - Lynx. Våra leder är väl oftast i sådant skick så det är ditt eget spår som blir leden:).
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
En dålig led är inge kul att köra, oavsett vilken skoter man har.
Min summit funkar mycket bra på led, det lilla jag kör på dom. Sällan man hittar en led som inte är en puckelpist.
 

gul-snö

Välkänd medlem
9 mar 2013
192
0
6
Norrbotten
En dålig led är inge kul att köra, oavsett vilken skoter man har.
Min summit funkar mycket bra på led, det lilla jag kör på dom. Sällan man hittar en led som inte är en puckelpist.
moddat din summit? måste du ha gjort om du upplever att den funkar mycket bra på led.. summit är en kompromisslös lössnö maskin, därför går den som skit på leden
observera alla skotrar funkar mycket bra på led om leden är att jämföra med en motorväg
 

eric35

Medlem
8 feb 2014
6
0
1
Nu blev det inte lättare när freeride kom in i sammanhanget:confused:. bd och freeride har ju nära på samma spårvidd, största skillnaden är väl t-motion.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Nu blev det inte lättare när freeride kom in i sammanhanget:confused:. bd och freeride har ju nära på samma spårvidd, största skillnaden är väl t-motion.
Om det ens går att få tag i en ny Freeride(146) så är det klart bästa alternativet.
Den bör vara klart lättare att bryta runt i snön än BD:n och ändå nästan lika bra som den vid ledpisk, hård körning eller hopp.

Freeriden är bara ett litet steg efter summiten i snön också vilket gör att den får ett bredare användningområde än de andra maskinerna vilket var just det som gjorde att mitt val föll på den.

Men jag säger det igen: vad vi tycker är ganska meningslöst, det som spelar roll är vad som är rätt för dig och dina förutsättningar.

Kan även flika in att en bra handlare är värd sin vikt i guld!!!!!
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
En dålig led är inge kul att köra, oavsett vilken skoter man har.
Min summit funkar mycket bra på led, det lilla jag kör på dom. Sällan man hittar en led som inte är en puckelpist.
Jag tycker det är roligt att köra på leder som är som en puckelpist. Men det förutsätter ju att det inte är någon framför som kör som om dom fyllt 65 för länge sedan, för då blir det ju bland det tråkigaste man kan göra med en skoter.
Jag verkar dock vara ganska ensam att tycka så...
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Som sagt summit är en lössnömaskin och bd är en stridsvagn. I jämförelse men dock hästväg bättre på leden. Av egen erfarenhet är bd 3700 ett skepp å bryta runt på i lössnön. Freeride känns bäst för både led och lössnö men är fortfarande sämre än summit i snön pga den tyngre vikten och spårvidden som verkligen känns tycker jag. Själv valde jag summit just för smidigheten och då får man tumma på ledegenskaper, men de tycker jag var värt då jag typ aldrig åker led!