Summit -10

SkoterKarlsson

Aktiv medlem
13 feb 2013
92
0
6
Mora
Tjena!

Håller på att kolla på ''ny'' maskin för nästa år, för mellan 50-70 tusen kr.

Har kollat på summit -10 både xrs 800 och 600 e-tec, men tänkte höra om det är nån som har några synpunkter på dessa maskiner och rekommenderar något annan maskin (ski-doo eller Lynx) för dessa pengar.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag hadde sattsat på något alternativ från 2011 pga du får e-tec på 800 och du får nya kolvar vid 500 mil så det känns som en "prisvärd" skoter att sattsa på.

Är ganska bortkastat att köpa en 2010 och byta framvagn och sätta i T-Motion. Lägg dom pengarna på att gå upp i årsmodell istället. Hadde det gått att använda original framdämparna från XRS på s36 framvagnen hadde det varit en sak men tror dom är för långa för att änns borra nya hål för dom.
 

SkoterKarlsson

Aktiv medlem
13 feb 2013
92
0
6
Mora
Jag hadde sattsat på något alternativ från 2011 pga du får e-tec på 800 och du får nya kolvar vid 500 mil så det känns som en "prisvärd" skoter att sattsa på.

Är ganska bortkastat att köpa en 2010 och byta framvagn och sätta i T-Motion. Lägg dom pengarna på att gå upp i årsmodell istället. Hadde det gått att använda original framdämparna från XRS på s36 framvagnen hadde det varit en sak men tror dom är för långa för att änns borra nya hål för dom.
Okej! Jo etec vill ja ju helst ha. Etec:en kom alltså till summit 800 år 2011? för den satt väl i mxz 600 redan 09?
 

SkoterKarlsson

Aktiv medlem
13 feb 2013
92
0
6
Mora
Någon som vet hur stor skillnad de är på Etec 800 motorn och xrs 800 motorn? i bränsle åtgång? är de nån av de som ''äter'' stift eller rem? eller bara några kända fel på de?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Japp E-tec 800 kom 2011. 600 e-tec kan nog stämma den kom 09
Motorn i en 2010 tror jag är i grunden stor sett samma motor som en E-tec men med förgasare.

2011 är kända för att käka rem men tror alla är åtgärdade med nya variator setupen på garanti.
2010 har jag ingen aning om men det som orsakar att dom äter är dålig variatorkalibrering. så ett bra V-Kitt löser problemet om du har problem. Så länge motorkuddar och linjering är som det ska.

Det som är bra på 2011 är att du får nya kolvar på garantin när den gått 500 mil. har du tur är lagrena på veven dåliga så tror jag du får en komplett nya vevaxel också. eller byter dom bara lagrena?

2012 får du också nya kolvar vid 500 mil.
Från 2012 är det nya ramlager som problemet "ska" vara löst på. Har inte hört om någon som haft problem.

Är väldigt driftsäkra motorer det ända kända är dåliga tätningar på ramlagrena som kan orsaka att lagrena skär. Det är ett problem som finns men läser du här på forumet låter det lite värre än det är.

Bränsleförbrukningen vet jag inte så mycket om på 2010 men är knappast högre än någon annan förgasar 800.

Du får väga för/nackdelar. Xrs är lite rejälare men klumpigare an vanliga summiten.
Men om du inte ska göra fetaste hoppen utan hellre kör på skrå i skogen är det inte en xrs du ska ha.
 

SkoterKarlsson

Aktiv medlem
13 feb 2013
92
0
6
Mora
Japp E-tec 800 kom 2011. 600 e-tec kan nog stämma den kom 09
Motorn i en 2010 tror jag är i grunden stor sett samma motor som en E-tec men med förgasare.

2011 är kända för att käka rem men tror alla är åtgärdade med nya variator setupen på garanti.
2010 har jag ingen aning om men det som orsakar att dom äter är dålig variatorkalibrering. så ett bra V-Kitt löser problemet om du har problem. Så länge motorkuddar och linjering är som det ska.

Det som är bra på 2011 är att du får nya kolvar på garantin när den gått 500 mil. har du tur är lagrena på veven dåliga så tror jag du får en komplett nya vevaxel också. eller byter dom bara lagrena?

2012 får du också nya kolvar vid 500 mil.
Från 2012 är det nya ramlager som problemet "ska" vara löst på. Har inte hört om någon som haft problem.

Är väldigt driftsäkra motorer det ända kända är dåliga tätningar på ramlagrena som kan orsaka att lagrena skär. Det är ett problem som finns men läser du här på forumet låter det lite värre än det är.

Bränsleförbrukningen vet jag inte så mycket om på 2010 men är knappast högre än någon annan förgasar 800.

Du får väga för/nackdelar. Xrs är lite rejälare men klumpigare an vanliga summiten.
Men om du inte ska göra fetaste hoppen utan hellre kör på skrå i skogen är det inte en xrs du ska ha.
Om Jag skulle gå tillbaka i tiden 3 år till xrs:en 07, vet du något om den?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Om Jag skulle gå tillbaka i tiden 3 år till xrs:en 07, vet du något om den?
Samma där. För bred framvagn i kombination med ett äldre lite bångstyrigare chassi.
Vet inte så mycket om just XRS 07 men 07 var sista årsmodellen med REV shassit så det bör vara bästa årsmodellen av REV.
Är absolut ingen dålig skoter men ska du hänga på polarna med nyare Summitar och PRO RMK i skogen är det kanske inte så bra alternativ.