Summering problem mach z

BiffBison

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Problem: Min machz-99 har gått hur fint som helst men nu: Dog på en cylinder när den kördes upp på släpet. Fick den att gå sen och körde en stund. dagen efter så starta den men gick inte på alla cyl. skiftade stift å rengjorde dem osv. i med splitternya stift (ngk)= den gick klockrent. körde halva dan utan problem (körde mätaren ut utan problem). nästa dag så var det problem igen. gick ej på alla. enda lösningen efter en hel dags stiftbytande var det bara att inhandla ett par nya för att få igång den. då gick den fint igen. alltså den går f-n inte att starta med begade stift kall!! men med nya går den kanon förrutom att jag tycker att den ryker lite mycke. (stiften kan bli lite sotiga. sådär håller den på. blir ju lite dyrt med alla stift...
Tänkbara fel:
*För fet blandning?
*För mycke olja?
*Fel elektrod avstånd?
*NGK suger? den har ju alltid gått på Br9es så det borde ju funka nu med!

Många tycks ha problem med dessa tripplar och lösningarna tycks vara många. En trippel med trippelpipa=känsliga när de gått lite granna. Nu är det bara att hoppas att fackfolket ska kunna fixa den åt mig utan att meka sönder den i småbitar och sedan debitera mig på alltför feta penningar!
 

Tummen

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Kan inte säga säkert men det kan vara statorplattan som inte vill vara med längre.
 

mikekopman

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Enkelt test innan du lämnar in den: kontrollera att det är rätt motstånd i tändhattarna med en ohm-mätare( har du ingen så känner du nån som säkert har, annars finns dom på macken, sk multimätare för 100-120 spänn) Det står förhoppningsvis på tänd hatten vilket motstånd den ska ha, troligtvis runt 5 ohm. Jag har själv haft tändhattsproblem som resulterade i stiftätning. Lycka till
 

Dajd

Medlem
1 jan 2000
48
0
1
Rosvik
Det kan bara vara två fel jag har varit med om bägge.Första du ska kolla är oljepumpen den brukar ofta hänga sig just på mach z.
Det andra är ett annat vanligt fel som brukar uppstå är att choke kolven ärgar fast i choke läge.Åtgärdas med 556.
 

BiffBison

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
jo jag ska kika. bara jag nu får hem den från firman som jag lämnade in den hos! de började surra om slitna kolvar/vevaxel pris=8000 - 10 000kr!!! för arbete jag kan göra själv om det nu skulle vara så illa vilket jag tvivlar på eftersom den har gått hur fint som helst bara den startat!
 

BiffBison

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
felet lokaliserat! tre repiga kolvar! (jättekul....)

tips på var man kan köpa billigaste originalkolvarna?

tipsa mig!