Styrstagen tar i undre A-armarna

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Hej!

Har bytt framvagn och spindlar på min XF, 38" framvagn och till samma spindlar som sitter på års 2015. Dom spindlarna ger större styrutslag vilket medför att styrstagen tar i undre a-armen vid fullt utslag. Tar endast i när skidorna är i luften och dämparna är fullt ute, inte med skidorna i backen. Jag tänkte om man kan sätta nån extra bricka där staget sitter på spindeln så att det kommer upp nån mm högre och alltså inte tar i a-armen....Är det något som påverkas negativt med styrstaget av det, eller påverkas något annat? Borde väl funka eftersom att styrstaget är ju ledat på kula både vid spindeln och vid det inre fästet.
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Hej
Nä, har inte kortat dämparna än men det ska göras i samband med service i höst! Jag tänkte också att det kanske skulle göra skillnad när dom är kortade och att dom kanske inte skulle ta i längre då.... Men jag är helt talanglös på dämpare överlag, så jag fattade inte exakt vad som skulle påverka just den biten av att korta slaglängden i dom...Men det låter ju bra om du tror att det löser sig efter att det är gjort :)